- Bytter man tekst mot annonser, beveger man seg i en gråsone. Det viktige her er hvorvidt man mener avisen kan være uavhengig til å skrive det man vil. Denne saken er i beste fall uryddig, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund til digi.no.
digi.no skrev tidligere i dag om TVNorge og VG som har en samarbeidsavtale i forbindelse med programserien Mandagsklubben på TVNorge. Fjernsynskanalen har en hjemmeside for programmet under VG Nett, mot at VG får reklamere på TVNorge.
- I denne saken bør begge parter se nærmere på hva de driver med. Partene er ikke en gang enige om dette er reklame eller ei , det er jo et tydelig tegn på at saken er uryddig, sier Kokkvold.
I Norsk Presseforbunds avsnitt om tekstreklame heter det at tekst er tekstreklame, og derved presseetisk uakseptabelt, om det ikke oppfyller følgende vilkår: "[...] b) Publiseringen av stoffet er resultat av en selvstendig redaksjonell vurdering, ubundet av annonsehensyn eller andre hensyn til utenforstående som har kommersiell interesse av at stoffet publiseres [...]"
Vær Varsom-plakatens paragraf 2.6 lyder: "Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uav hengighet."
- Vi kjemper for å få orden på sponsing, og understreker prinsippet om at en sponsor aldri må få innflytelse på det redaksjonelle stoffet. Dette er en kamp vi har intensivert, sier Kokkvold.