BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Vil ikke boble opp Opera

Opera Software AS, selskapet bak nettleseren Opera, blir nedrent av interesserte investorer. Men gründerne ønsker ikke å kaste bort tiden på investorer som ikke forstår Internett.

Harald Brombach og Morten Øverbye
18. feb. 1998 - 17:53

- Vi er i en stilling der det ville vært enkelt å "boble opp" selskapet, men vi er ikke interessert i det. Vi har ikke lyst til å bruke tid på å fortelle investorer hva Internett er, sier Jon Stephenson von Tetzchner i Opera Software AS til digi.no.

Det lille programvareselskapets nettleser samler i det stille flere og flere brukere over hele verden, uten at det har vært brukt så mye som en krone på markedsføring. Det har de ifølge Tetzchner ikke råd til. All markedsføring skjer via Opera Softwares egen hjemmeside og ved redaksjonell omtale i datapressen. Bare i januar skrev nettmagasinet HotWired tre rosende omtaler av nettleseren.

I dag har Opera snaut én prosent av det internasjonale nettlesermarkedet. Resten av markedet domineres av gigantene Netscape og Microsoft. Mens gigantene gir bort sine programmer, skal Opera Software tjene pengene på at brukerne betaler lisens for bruken etter en tredvedagers prøveperiode.

- Vårt internmål er at vi i løpet av året skal har tre millioner brukere. Noen prosent av disse betaler lisensen, og det er det som betaler lønnen vår.

Fjorten personer er i dag ansatt i Opera Software. Tre av dem har kommet til etter nyttår. To for å dekke opp den store økningen i kundehenvendelser og en på utviklingssiden. Konkurrenten Netscape har til sammenligning nylig sagt opp 300 mennesker bare på programmeringssiden.

Etter planene skulle Opera Software vokse til rundt 20 ansatte i løpet av 1998. Men med den sterke veksten i etterspørsel som har kommet etter nyttår, tror Tetzcner at selskapet vil ha nærmere 30 ansatte ved utgangen av året.

Likevel har ikke Tetzchner og den andre gründeren i selskapet, Geir Ivarsøy, noen planer om å selge seg ned i selskapet for å finansiere veksten. De to sitter fremdeles på 98 prosent av aksjene. To prosent er solgt ut til Terje Rosseland, som tidligere var ansatt i Netscape.

- Vi har løpende kontakt med flere som er interessert og vi vurderer fortløpende de som ønsker å investere. Med en åpen emisjon ville det ikke vært noe problem å få investorer. Men vi har ikke lyst til å bruke tiden vår på det. Vi er ikke negative til investorer, men vi er ikke interessert i å miste kontroll over selskapet, sier Tetzchner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.