Vil kommunisere med deg

Telepluss rebrander sin gamle mobiltjeneste og vil neste uke skape en ny mobiloperatør under et nytt varemerke som skal kjempe om mobilkundenes gunst i det norske markedet.

Under det nye varemerket "You" vil Telepluss selge sine nye mobiltjenester godt hjulpet av bransjefolk, blant annet fra NetCom. I mars ble Mikal Rohde tilsatt som administrerende direktør etter å ha jobet i NetCom i mange år, sist som direktør for salg/marked i NetCom, og hans NK i NetCom, Øistein Eriksen er hanket inn som markedsdirektør.

Eriksen sier til digi.no at det for tiden jobber en liten gruppe mennesker i Telepluss med sikte på lansering av tjenester i massemarkedet i nær framtid.

Telepluss tidligere tjenester som var en slags callback-tjeneste på mobilnettet, noe Eriksen og Rohdes tidligere arbeidsgiver NetCom kalte for tyveri av samtaletid i mobilnettet. Etter at nye eiere, som i dag blant annet inkluderer Ola Mæhle og Øystein Spray Spetalen, samt at Arild Grønstad fra Andersen Consulting overtok som administrerende direktør i selskapet ble Telepluss engasjement innenfor telesex raskt avviklet. Grønstad fikk i stand en avtale med NetCom som betyr at Telepluss sin tidligere mobilvirksomhet legges ned, og erstattes av ordinære mobiltjenester solgt med basis i en service provideravtale med NetCom.

Eriksen sier at det nye selskapet vil lage en tjeneste som kommuniserer direkte med kunden, både for å gjøre tjenesten så enkel som mulig og for å lettere kunne skape kunderelasjoner.

I bunn ligger den gamle kundebasen til Telepluss på mellom 50 og 60.000 kunder, og alle disse vil få tilbud om å bli med til det nye selskapet. Alle gamle tjenester legges nemlig ned.

Nå står selskapet foran en rebranding der mobiltjenestene skal bygges rundt et nytt varemerke.

- Vi vil fokusere på det menneskelige, og snakke direkte til deg som kunde. Vi vil gjøre det lett for kunden å bli kunde. Vi skal gjøre det lett å håndtere en faktura. Vi tror vi har et brand som folk flest vil slutte seg til, sier Eriksen. Selskapet vil også tilby folk å velge egne telefonnummer i selskapets tildelte nummerserier.

Før lanseringen av tjenesten er det investert rundt 20 millioner kroner i mobilvirksomheten i hovedsak knyttet til system- og programvareutvikling.

Som en del av forarbeidet i Norge har selskapet overtatt aksjemajoriteten i Itel og MobilShop som blir sentrale i selskapets lansering mot bedriftsmarkedet og salg av nye mobiltelefoner og abonnement. Og med varemerket "You" har selskapet allerede signalisert eksport- og ekspansjonsplaner.

Men først skal tjenester lanseres mot privatmarkedet, og Eriksen sier at selskapet vil lansere en ny distribusjonskanal for sine tjenester, der en så langt ikke finner mobiltelefoner.

Og det kan bli avgjørende, for Eriksen tror ikke at kundene selskapet ønsker seg finnes andre steder enn hos eksisterende operatører. - Dette er også trenede kunder. Nyttige og gode tjenester som er lette å bruke skal også være selskapets konkurransefortrinn.

Men han er også innstilt på en tøff kamp om kundene i et marked som har fått flere nye mobiltilbydere i år.

- Vi blir en av mange, men mener vi har den nødvendige erfaring og forståelse for hva som er viktig og ikke viktig, sier Eriksen om hvorfor han tror selskapet vil lykkes.

Til toppen