- Vi skal erobre nye markeder i Europa ved hjelp av vår spisskompetanse, sier visekonsernsjef i Telenor, Terje Thon.
Mobilsiden alene skal utgjøre 30 prosent av selskapets internasjonale virksomhet i 2003, og selskapets uttalte mål er å bli en av de ti største mobiloperatørene i Europa. Selskapet ligger i dag rundt 11.-12. plass.
800.000 mobilkunder er foreløpig status for Telenor i de ti mobilprosjektene selskapet har eierandeler i. Tall som Terje Thon la fram på Telenors presseseminar på Sundvolden tirsdag, viser at Telenor ved utgangen av 1999 vil passere 2,5 millioner kunder i sine mobilprosjekter, som vil si en vekst på 1,3 millioner de neste 14 månedene.
Blant de målene som Thon setter for Telenors utenlandske satsing er:
- nummer tre på satellitt i Europa
- nummer en på digital TV-distribusjon i Norden
- et av de to største europeiske selskapene på carriertjenester
- et av de fem største selskapene på media/katalogvirksomhet
- et av de fem største selskapene på Internett i Europa, med spesiell fokus på små land gjennom oppkjøp
For å få til dette skal Telenor investere anslagsvis 18 milliarder kroner ut til og med 2001.
Viktig for Telenors internasjonale investeringer er at ingen mobilprosjekt så langt har mislykkes.
- Men vi lyktes ikke med personsøkersatsingen eller med Marlink, sier Thon.
Inntil ti prosent av Telenors investeringer i utlandet går til prosjekter i markeder med høyere risiko, som i Øst-Europa.
Thon varslet også at Telenor vil utvikle seg i en retning der en begrenser antall internasjonale partnere i nye og eksisterende prosjekter, noe som betyr en vurdering av eksisterende portefølje, og mulige nedsalg.
Målet er å finne flere faste samarbeidspartnere i flere prosjekter, noe som for Telenors vedkommende blant annet betyr British Telecom.
Et problem så langt er satsingen i Sverige, der Telenor gjennom Telenordia sitter på en mobillisens som så langt ikke er bygget ut. Telenordia selv har lovet en avklaring i løpet av året, mens Thon nøyde seg med å si at Telenordia må ha mobiltelefoni i Sverige for å kunne konkurrere på like vilkår med sine hovedkonkurrenter.
Thon hadde ikke mye godt å si om den svenske Post og telestyrelsen, som regulerer det Svenske telemarkedet.
- Vi synes PT i Sverige er alt for lite spreke, og preges av treghet og konservatisme, det motsatte av tilsvarende norske myndighet, sier Thon.
Telenors mobileventyr (Kilde: Telenor, per august 1998.*= GSM 1800, ellers GSM 900 **=GSM 900 og GSM 1800)
Land | Selskap | Lansert | Kunder |
Norge | Telenor Mobil (100%)** | mai 93 | 1,4 mill |
Ungarn | Pannon GSM (25,8%) | mars 94 | 340.000 |
St. Petersburg | North-West GSM (12,7%) | januar 95 | 90.000 |
Montenegro | Pro-Monte GSM (40,1%) | juli 96 | 25.000 |
Irland | Esat Digifone (45%) | mars 97 | 165.000 |
Bangladesh | Grameen Phone (51%) | mars 97 | 24.000 |
Ukraina | Kyivstar GSM (35%) | desember 97 | 3.000 |
Stavropol | Stavtelesot (49%) | januar 98 | 1.000 |
Kaliningrad | Extel (49%) | april 98 | 1.000 |
Hellas | Cosmote (30%)* | mars 98 | 130.000 |
Østerrike | Connect Austria (17,45%)* | oktober 98 | 2.000 |
Tyskland | Viag Interkom (10%)* | oktober 98 | - |
Sum | 781.000 |