Webad legges ned

Annonsenettverket Webad, som er en del av Modern Times Group, legges ned i Norge. Grunnen er at det ikke var mulig å tjene penger.

WebAd AS er det første av de store annonsenettverkene i Norge som legger inn årene. Det melder finanstjenesten iMarkedet.no.

Selskapet er knyttet til MTG (Modern Times Group) New Media, og er en del av Viasat-gruppen. Blant annet har WebAd hatt MTG-portalen Everyday og radiokanalen P4 som kunder. Selskapet mistet Yahoo Sverige AB tidligere i år.

Hans Petter Hognestad, administrerende direktør i WebAd, sier til iMarkedet at det ikke var mulig å tjene penger.


De ansatte i selskapet vil bli ført over til andre selskaper i MTG New Media, skriver iMarkedet.

Til digitoday.no sier Hognestad at de nå skal satse mer på salg innenfor digital TV og de andre produktene til Viasat og MTG. MTG eier blant annet TV3 i Norge.

Problemet til WebAd var lave marginer som ikke greide å generere penger i kassa ettersom de ikke greide å skaffe volum og omsetning nok.

Han er kritisk til modellen som "annonsemegler" hvor man skal formidle for provisjon. Men Hognestad er også ydmyk i forhold til andre konkurrenter i markedet.

- Det kan være at vi har gjort noe galt. Jeg tar av meg hatten for de som greier å tjene penger i dette markedet, sier Hognestad til digitoday.no.

- Jeg tror at det er mulig å tjene penger på annonser på nettet, men å sitte som tredjepart blir veldig tøft. Jeg tror også de andre nettverkene har det tøft, uten at jeg vet det for sikkert, sier Hognestad som tror det kan bli en runde med nedleggelser etter Webad.

Blant annet, mener WebAd-sjefen, vil flere av de største nettselskapene selge annonser selv for å få mer fokus og engasjement på dette området. Grunnen er at morselskapet er børsnotert i Sverige.

Til toppen