Yahoo! lanserer ny kringkaster ,

Portalgiganten Yahoo! lanserer sin nye web-TV nettside i dag, og vil denne gangen tilby mer lyd, bilde og multimediainnhold enn noen gang før. Så var det å få inn annonsekroner da.

Web-TV har så langt ikke slått til. Båndbredden har ikke vært tilstrekkelig, og bare på spesielle typer innhold har man sett suksesser (Big Brother?).

Men dette hindrer ikke Yahoo! Inc å oppgradere sine nettsider for lyd og bilder.

Planen til Yahoo! er nå å bli den primære kilden for underholdning på nettet. Det sier i alle fall selskapets Senior Vice President, Ellen Siminoff, i en kommentar til Reuters.

Satsingen skal hvile på partnere som Walt Disneys ABCNews.com, med underholdning og nyheter, AdventureTV.com, som tilbyr natur- og kulturprogrammer samt ClassicMovies.com, som gir tilgang til helaftens spillefilmer.

Yahoo! har de siste månedene blitt hardt presset av nedgangen i annonsemarkedet. Selskapet har sett annonsesalget gå rett til bunns. Med TV-prosjektet prøver Yahoo! å gi annonsørene andre måter å spre sitt budskap på. Ett av tilbudene blir å tilby "TV-reklame på nettet" i stedet for de vanlige banner - annonsene.

- Jeg tror dette er en meget god måte å tiltrekke seg nye annonsører. Det gir annonsørene mulighet til å være mer kreative på annonsefronten enn de har vært tidligere på nettet, sier Siminoff i en kommentar til Reuters.

Til toppen