BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

BRANDSTORY: Hvordan blir teknologiåret 2021?
Innhold fra annonsør

Hvordan blir teknologiåret 2021?

– Hver gang noen prøver å forutse teknologitrendene for et kommende år, ender de stort sett alltid opp med å ta feil, sier CTO i Basefarm Frode Sandholtbråten.

Vi spurte Frode om han ville spå hvilke trender som vil betydning for 2021. Han understreker at skal man si noe om den teknologiske tilstanden i dag, eller i året som kommer, må vi aller først ta en kikk bakover i tid.

Frode parafraserer Bill Gates fra 1995, da han erklærte at vi alltid overestimerer endringene som skjer på kort sikt, og underestimerer langsiktige endringer. Noe som fortsatt er tilfellet i dagens teknologibransje.

– Alle har massive forventninger om at en eller annen hot terminologi eller trend skal overta verden i løpet av et år, og det skjer ekstremt sjelden. Om det kommer en revolusjon i 2021, er den i så fall godt skjult i kjelleren til Google eller andre, lignende selskaper. Fem til verden eksploderer med denne nye ideen, er det kun et fåtall som vet om det.

For teknologiske trender kommer sjelden som en overraskelse, selv om det kan virke sånn når det skjer. Et godt eksempel er da iPhone-en “plutselig” dukket opp.

–  Det var omtrent ingen innenfor Apple engang som visste hva de holdt på med før Steve Jobs trakk den fram på scenen i 2007. Det ble et “defining moment” for verdens konsumerbruk av IT: Da gikk vi fra de gamle telefonene som kanskje hadde fargeskjerm, til en fullblods datamaskin som passet i lomma.

Siden da har Apples lansering muliggjort et helt økosystem av andre nye teknologier, eller nye bruksområder for den samme teknologien. Det samme kan sies om virtualisering for hostingbransjen, påpeker Frode.

– Virtualisering har muliggjort alt som har skjedd de siste tjue årene: Uten virtualisering hadde vi ikke hatt public cloud.

Han understreker derfor at det er lite poeng i å prøve å peke på én stor og disruptiv hendelse som vil skje neste år. Langt viktigere er det å følge med på og analysere de trendene som pågår nå, og som vil fortsette inn i 2021:

Work from home

Det virkelig definerende for 2020, og som også kommer til å definere 2021, er Work-from-home-løsninger. Det store utløsende øyeblikket kom ikke i form av en ny teknologisk avsløring, det kom i form av en pandemi.

Realiteten er at selve teknologien som ligger til rette for såkalte work-from-anywhere-løsninger har vært tilgjengelig i over tjue år. Det som skaper trenden og utviklingen nå, er utbredelsen og bruken; for når “alle” tvinges over på disse løsningene,  også kvaliteten heves betraktelig.

– Vi har sett eksempler fra kommuner og offentlige tjenester som har brukt løsninger hvor det har vært helt akseptabelt at det tar ti minutter å logge på. Nå ser vi at hvis ikke du har en brukervennlig løsning, finner alle – fra mamma til den mest kyndige IT-hacker – sine egne hacks for å komme rundt det, sier Frode.

Trenden som følger et økt bruksmønster byr på stadig nye utfordringer for alt fra datalagring til sikkerhet. Dette tvinger igjen fram kontinuerlig utvikling og forbedring av løsningene som kanskje ikke hadde skjedd, eller tatt mye lenger tid, om ikke det var for Korona.

Public cloud

Public Cloud er det Frode kaller en “long term-trend”; denne uendelige verktøykassa har vært tilgjengelig lenge. Den nye trenden ligger i måten de offentlige skytjenestene har demokratisert teknologi på; at avansert teknologi nå også er enkelt tilgjengelig og skaper enestående muligheter.  – Og at absolutt alle tar det i bruk.

– Det er godt IT-prinsipp å kjøpe det du kan og bygge hvis du må, noe public cloud legger til rette for. Dessverre er det en trend at noen hopper i skyen uten nødvendigvis å vite helt klart hva de får, sier Frode.

For hvis en ser det fra et forretningsmessig perspektiv, er muligheten nå at du kan bruke mindre tid på ting du ikke bryr deg om, og all tid på å utvikle bedriften din. Det er i grunnen så enkelt som å lage seg en konto og bestille hva enn man trenger av tjenester som komplimenterer eller forbedrer egne produkter og tjenester.

– Det betyr at hele økosystemet i skyen øker tempoet betraktelig, og det vil hele tiden komme noe nytt. På den måten fungerer skyen er mer som en kontinuerlig evolusjon man henge med på enn en simpel engangs-revolusjon, sier Frode.

Men det finnes en bakside ved public cloud, som er minst like interessant. For når alle har tilgang, kan det fort bli litt Texas i skyen, understreker Frode.

– Det betyr at det er helt nødvendig å ha på plass en sterk kultur, solide retningslinjer og noen gjennomtenkte landingssoner. For vi har eksempler hvor folk har startet et skybasert testprosjekt på en fredag, glemt av det over helgen, og våknet mandag til at det har gått hundre tusen kroner i kostnader, forteller Frode.

Og her har det ligget mye lærdom de siste årene: For selv om public cloud er en godteributikk av en teknologisk løsning, krever det fortsatt at du tenker grundig gjennom hvordan du tenker å bruke det.

– Mange kaster seg inn i skyen, og ser seg deretter nødt til å foreta en snuoperasjon og starte på nytt, og legge en klarere plan og strategi, kanskje i samarbeid  med en skypartner. Da er det nok bedre å starte med å lage en struktur og plan først som sist, understreker Frode.

Sikkerhet 

Også IT-sikkerhet beveger seg i trender, og der den største sikkerhetstrenden for ti til femten år siden enten var virus eller hackingangrep fra IT-nerder som kjedet seg, er dette nå blitt profesjonalisert og big business.

Frode forklarer at selv om buzzen i størst grad sirkulerer rundt ransomware, er faktum at ren datainnhenting også er en minst like stor trussel.

– Hackerne kapitaliserer på at selskaper ikke har full sikring på dataene sine og går målrettet inn for å innhente informasjon og ta dataene som gissel. For å ta et selskaps kjernedata betyr ganske ofte utbetaling, og dette ser vi dessverre mye av om dagen.

Fordi hacking er blitt globalisert, er dette en av de største sikkerhetsutfordringene vi har i dag, og ettersom det er mye penger ute og går er det derfor stadig flere som jakter hull i sikkerheten.

– Og jo flere som jakter sikkerhetshull, jo mer kreativ blir man også til å finne dem, så det er også en trend. Etter hvert som hackingen blir mer sofistikert, må sikkerheten også bli det. Det må investeres stadig mer i en kamp som bare blir tøffere.

Oppsummert:

Om det skjer noe revolusjonerende i 2021, vil nok de aller færreste vite om det i forkant, mener Frode som runder av der han startet: med Bill Gates.

– I 1995 prøvde han å spå alt som ville skje de neste årene, og i 1996 måtte han utgi en oppdatert bok for å korrigere at han bomma noe på det største: internett, flirer Frode og avslutter:

– Det vil alltid være vanskelig å foreskrive hva som skjer i fremtiden, men det vi vet er at vi hele tiden må følge med på, og ikke minst lære av trendene som har vært og som foregår akkurat nå.

Til toppen