BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

– Det er underlig å se nettbutikker la kundene stå i kø og miste omsetning på store handledager. Mange tror nok fortsatt at kapasitet er et spørsmål om antall fysiske servere i serverrommet, sier Robert Baumann, marketing manager i Basefarm.
– Det er underlig å se nettbutikker la kundene stå i kø og miste omsetning på store handledager. Mange tror nok fortsatt at kapasitet er et spørsmål om antall fysiske servere i serverrommet, sier Robert Baumann, marketing manager i Basefarm.
Innhold fra annonsør

La aldri Black Friday bli krise igjen

Tre ting vet vi om Black Friday: 1) Mange vil handle i nettbutikker og 2) nettbutikker vil ikke klare å ta unna køene. Og 3)? Det går an å unngå krisen ved litt innsats på forhånd.

Det er vanskelig å spå om fremtiden. Likevel vet vi et og annet i god tid i forveien som vi kan forberede oss på. Én slik ting er mye trafikk til nettbutikker på Black Friday.

– Hver år skjer det samme på Black Friday. Kunder som gjennom massiv markedsføring er fristet til nettbutikkbesøk blir stående i kø. Det er unødvendig og går fint an å forberede seg på, sier Robert Baumann, marketing manager i Basefarm.

Kapasitetsdilemmaet

Skal folk stå på bussen eller i bilkø på vei inn til jobb? Hold deg fast, noe forenklet mener samfunnet at svaret på dette er «ja». Det blir for kostbart å bygge ut kollektivtilbud og veinett for at trafikken skal flyte helt uanstrengt ved topper i etterspørsel.

– Veier som automatisk utvides ved å legge til ubegrenset antall veibaner ved behov er ikke funnet opp ennå. Men, innenfor IT er denne type «lastbalansering» hyllevare, sier Baumann.

– Det går både an å forberede seg til ekstremtrafikk som Black Friday ved å sette opp ekstra kapasitet i tide og å la systemene håndtere dette selv ved autoprovisjonering.

Les mer: Ville serverne klare Black Friday?

Maskiner som henger når det gjelder er dyrt både i form av kostnader til fiksing, tapte inntekter og dårligere omdømme hos kunder som mister lysten til å komme tilbake. Media og offentlige foretak tilhører virksomhetsgrupper utenfor handelen som også har fått oppleve konsekvensene av kapasitetsproblemer.

Automatisk opp- og nedskalering

Slik forbereder du netthandelen for Black Friday

1.     Fungerte det ikke i år? Start planleggingen for neste år nå

2.     Fordel ansvar, legg en prosjektplan og sett en prosjektleder på jobben med å holde momentum oppe

3.     Ha en plan for programvare, nettverk, database, lagring og sikkerhet

4.     Sørg for manuell oppskalering i tide eller autoprovisjonering som fungerer. Test det på forhånd.

5.     Ha beredskapsteam på plass på selve dagen. Men, regn med at de får en rolig dag når forarbeidet er gjort grundig

Plutselig kan for eksempel en begivenhet føre til at folk søker seg til streamete sendinger. Da kan media slite. For offentlig virksomheter kan det være mer forutsigbart med høy etterspørsel på visse tidspunkter eller perioder med innlevering eller fremlegging av dokumenter.

– Jeg tror mange fortsatt henger fast i oppfatningen om at kapasitet er knyttet til fysiske maskiner og kommunikasjonslinjer. Da blir det litt for spennende om den nye serveren vil ta unna årets etterspørsel. Bedre er det å omstrukturere IT-en slik at all nødvendig kapasitet er tilgjengelig både når det gjelder linjer, prosesseringskraft, lagring og programvare.

I den private skytjenesten Basefarm Cloud blir det lagt til rette for autoprovisjonering hvor kundene betaler etter bruk. Baumann tror at mange ikke er klar over denne muligheten, hvor de betaler for merkapasiteten bare så lenge de trenger den. Slike «pay as you go»-løsninger skalerer nemlig ikke bare opp ved behov. De skalerer ned når behovet blir mindre igjen.

Les mer: Lastbalanserer med det norskutviklete operativsystemet IncludeOS

I offentlige skytjenester er lastbalansering en sentral del av konseptet. Eiere av IT-løsninger som blir kjørt i offentlige skyer som Amazon, AWS og GCP forholder seg bare indirekte til fysisk kapasitet. Når for eksempel en nettbutikk settes opp, kan det inngå i oppsettet at tilstrekkelig kapasitet skal være tilgjengelig uansett hvor i verden trafikken kommer fra.

Nettbutikker behøver aldri å få kapasitetsproblemer i verken private skytjenester som Basefarm Cloud eller offentlige skytjenester som Azure, AWS og GCP.

Betal for bruk

– Her snakker vi om massiv kapasitet hvor «pay as you go» er en selvsagt del av bildet, sier han.

– En del av dette er også å distribuere programvare, faktisk også databaser og cache store filer i de hjørnene av verden hvor etterspørselen er. Da stopper det ikke opp når folk rasler med kredittkortene.

Baumann syns det er pussig at ledende handelsbedrifter fortsatt har kapasitetsproblemer på Black Friday. Han syns det er nærliggende da å anta at de heller ikke er forberedt på at andre enn kundene kan gjøre seg ærender på superhandledagen.

– Handledagen er en fristende begivenhet for kapasitetsangrep (DDoS) og svindelforsøk. Det gjelder også å ha alt på plass i forhold til trygg betaling (PCI DSS) med tilstrekkelig kapasitet. Leit for folk og butikk å se de gode handlene gå i vasken fordi betalingsløsningen ikke fungerer.