BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

– For Basefarm som cutting edge-skypartner er det viktige å guide kundene våre inn i det nye uten å kaste verdiene fra det gamle ut med badevannet. Det gjelder også programvarelisenser hvor det kan ligge store verdier, sier Software Asset Manager (SAM) Kenneth Jacobsen i Basefarm Group.
– For Basefarm som cutting edge-skypartner er det viktige å guide kundene våre inn i det nye uten å kaste verdiene fra det gamle ut med badevannet. Det gjelder også programvarelisenser hvor det kan ligge store verdier, sier Software Asset Manager (SAM) Kenneth Jacobsen i Basefarm Group.
Innhold fra annonsør

Lisens-ABC: Slik unngår du lisenskostnadssmell i skyen

Nå som både maskinvare og programvare kommer som lisensbelagte tjenester, er det blitt enda viktigere å følge lisensreglenes ABC for å holde kostnadene i sjakk.

Lisensregler er det som er skrevet med liten skrift og som du mer eller mindre automatisert klikker aksept på når du tar i bruk ny programvare eller skytjenester.

Ofte handler det om flere titalls A4-sider i et fremmed språk og en form som er rettet mot andre land som for eksempel USA sin rettspraksis. Da blir ikke oppgaven med å gjøre seg kjent med reglene akkurat mer fristende.

Les også: Unngå lisenskostnads-fella med én smart regel

I den moderne skyverden er du dessuten fri for fysisk infrastruktur. Når alt sammen – infrastruktur/maskinvare, lagring og programvareløsninger – blir handlet som lisensrettigheter, er et strukturert forhold til lisensiering enda viktigere enn før.

Både enklere og mer komplekst

ABC for skylisensiering

A: Kjenn reglene eller noen som kjenner dem

B: Let etter gull i eksisterende lisensportefølje

C: Unngå en smell – planlegg ruta før du går

– På én måte blir alt enklere når du kun skal forvalte lisenser og ikke både lisenser og maskinvare, sier Software Asset Manager (SAM) Kenneth Jacobsen i Basefarm group.

Sky skaper imidlertid også nye problemstillinger.

– Du vil også oppleve ulikt regelverk hos skyleverandørene, måtte opprettholde drift i privat sky selv ved overgang til offentlig sky og møte programvareleverandører som favoriserer noen skyleverandører fremfor andre.

A: Kjenn reglene – eller lytt til kjentfolk

– Vi kan reglene, slår Jacobsen fast.

Han har jobbet med lisens i 12 år og har ansvaret for all programvare i Basefarm group og har dermed ansvar i Nederland, Tyskland, Østerrike, Sverige og Norge.

– Vi er også á jour på alle endringene som kommer i lisensbetingelser. Det gir oss godt grunnlag for å vurdere hva som lønner seg ved introduksjon av nye tjenester og programvare.

B: Sjekk verdiene i eksisterende lisensportefølje

Slik hjelper vi kunder med skyen 

Finn ut hvordan »

Reglene er det viktig å kjenne av flere årsaker.

For eksempel starter bare et fåtall virksomheter med helt blanke ark og kan utelukkende forholde seg til offentlige skytjenester. 

De fleste har derimot røtter i en privat sky enten hos seg selv eller hos leverandører av virksomhets- og samfunnskritisk IT-drift som Basefarm. Det medfører også en portefølje av lisenser med tilhørende lisensregler.

Et godt råd er å bygge fortløpende oversikt over lisensporteføljen.

– Det gjelder å ikke kaste bort investeringer du allerede har gjort. Sjekk ut om eksisterende lisenser bare kan brukes i privat sky eller inkluderer hybridrettigheter, sier han.

– Hybridrettigheter kan innebærer mulighet for å flytte lisensen til skyen på en rimeligere måte enn å kjøpe nytt. Det kan med andre ord finne gull i lisensporteføljen du allerede har.

Noen kan derimot få seg en overraskelse hvis de har regnet med at deres eksisterende lisenser kan tas fra privat til offentlig sky. Har de tatt slike lisenser i bruk kan det svi i en lisensrevisjon.

C: Planlegg ruta før du går

Om Kenneth Jacobsen

Kenneth Jacobsen er opprinnelig utdannet innenfor digital animasjon. Denne bakgrunnen sammen med supporterfaring bragte ham inn i feltet softwarelisenser for store bedrifter. Jacobsen har bakgrunn fra Atea og Skill som begge er tunge innenfor Microsoft-løsninger. Gjennom årene  har han jobbe med mange store private og offentlige virksomheter, inkludert store fusjonsprosesser hvor også IT-systemer med tilhørende lisenser skal samles. Han brenner for lisensområdet som forandrer seg hele tiden og medfører at han som ekspert fortløpende må fornye seg selv.

Mange som retter blikket mot offentlig sky opplever at overgangen fra privat sky ikke er gjort over natten. I Jacobsens tid som lisensrådgiver og nå som SAM i Basefarm har han sett at mange er nødt til fortsatt å bruke gamle løsninger en tid.

– Av den eller andre årsaken må noen systemer forbli der de er. Det kan for eksempel ha med sikkerhet eller eldre nødvendige systemer å gjøre. Resultatet kan bli behov for lisenser både for private sky og offentlig sky, kanskje en fordobling av antall lisenser.

Les også: Slik ble Jobbmesse ekte ny i skyen

– Dette vil du ikke ønske å oppdage underveis, men ha oversikt over før du går i gang med offentlige skytjenester.

Jacobsen forteller at mulighetene Basefarm har for å bruke programvare i ulike skytjenester er noe av det han opplever som ekstra spennende ved jobben.

– Vi er ikke bundet verken til vår egen Basefarm Cloud eller én enkelt offentlig skyleverandør. Når kunder kommer med sine lisensporteføljer, kan vi derfor vurdere skyvalg på et fritt forretningsstrategisk og økonomisk grunnlag. Faktisk kan det hende at det blir mest lønnsomt å kjøre løsningen i Basefarm Cloud. Da anbefaler vi det.

Vil du vite mer om kostnadsstrategier i skyen? Ta kontakt her: