BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

BRANDSTORY: Ble beste masterstudent på BI – valgte Idean, Capgeminis designfirma
Innhold fra annonsør

Ble beste masterstudent på BI – valgte Idean, Capgeminis designfirma

Caroline Rabe ble beste masterstudent i sitt kull på BI da hun gikk ut sommeren 2017, og i Capgemini og Idean er vi veldig stolte over å få en kvinne med hennes kompetanse som kollega. Men, hvordan blir man beste student? Svaret vil kanskje overraske deg.

27-årige Caroline kommer fra Berlin der hun vokste opp med mamma, pappa og en eldre bror. Hun tok en bachelor i interkulturell ledelse i hjemlandet, og hun har også gått på HPI School of Design Thinking.

Etter bachelor og før hun begynte på master, valgte Caroline å ta en to års studiepause. Men hun lå ikke på latsiden av den grunn – for der andre kanskje bruker tiden på å reise, gjorde hun noe helt spesielt.

– Sammen med en venn grunnla jeg en startup kalt Jyoti – Fair Works, som produserer sosialt og økologisk bærekraftig mote i India. Vi startet en fabrikk der vi ansatte vanskeligstilte kvinner som ikke hadde jobb, og lærte dem å sy. Vi begynte enkelt med tilbehør, skjerf og bager. Nå lager vi klær også, som vi selger i Tyskland og resten av Europa. Pengene vi tjener blir brukt til å finansiere fast ansettelse for kvinnene med en rettferdig lønn, opplæring, helsekontroll og i tillegg engelskundervisning og workshops om kvinners selvstendighet. Fabrikken eksisterer fremdeles, og i april 2017 åpnet vi en til. Til sammen er det nå 16 ansatte i India, forteller Caroline.

Veien fra India til Norge er lang, og det føles derfor naturlig å spørre hvorfor hun valgte å ta en Master of Science (MSc) på BI i Nydalen.

– Jeg har alltid vært interessert i de skandinaviske landene. Da jeg skulle søke på master så jeg på ulike skoler som lå her, og da fant jeg BI. De hadde et veldig bra program i ledelse og organisasjonspsykologi som jeg likte, og som er den masteren jeg tok. Det hjalp jo også at BI tilbød meg et stipend!

Det sosiale er viktigere enn lesesalen

Caroline da hun ble beste student.

Caroline angret ikke på valget – hun likte seg godt på BI.

– Forelesningene var bra, kritisk tenking var verdsatt, hvilket gjorde at vi var involvert i undervisningen. Det var ikke bare lærere og professorer som foreleste for passive studenter, og det handlet om å tenke, lære og spørre. Prosjektarbeid likte jeg spesielt godt.

Caroline ble ikke bare den beste MSc-studenten. Hun ble faktisk den beste masterstudenten av samtlige. Hvordan klarte hun det? Hva er hemmeligheten?

– For å være ærlig vet jeg ikke, sier hun og ler.

– Jeg tror ikke det er noen hemmelighet, jeg er bare interessert i mye. Jeg liker å stille spørsmål og å finne ut av hvordan ting fungerer. Så det er ikke slik at jeg satt og leste hele tiden. Jeg vil heller si at jeg fulgte godt med og deltok ivrig i timene, så det var der jeg lærte mesteparten.

I tillegg var Caroline aktiv i Studentforeningen der jeg hun var visepresident i Business Psychology Association. Hun var dessuten buddy, altså fadder.

I det hele tatt var jeg engasjert i mye. Så for meg handler ikke skolen om å sitte og lære, men om alt som skjer rundt også.

– Tror du det er like viktig å være sosial som å sitte på lesesalen?

– Ja, jeg tror nesten det å være sosial er viktigere. Når du er alene lærer du egentlig ikke så mye. Dette var en av grunnene til at jeg valgte BI, siden de har mye gruppearbeid. Når du samarbeider med andre i en gruppe og virkelig får en god diskusjon, det er da du faktisk lærer noe. På skolen skal du ikke bare ta imot det som blir sagt, men stille spørsmål ved det og snakke med andre om det.

Her kan du se “seiersintervjuet” med Caroline.

Brenner for å hjelpe kundene

Det sier seg selv at når du er en dyktig student som Caroline, så kommer det mange jobbtilbud. For henne var det viktigste å få jobbe med det som ligger nærmest hjertet hennes. Og det fant hun hos Idean, som er en del av Capgemini.

Om Idean

Idean er et globalt designfirma som arbeider med noen av verdens ledende selskaper. Vårt mål er å forbedre folks liv ved å designe opplevelser som treffer hjertet og tilfører verdi. Vi hjelper våre oppdragsgivere med å skape langvarige relasjoner med sine kunder. Vi jobber med gründerbedrifter, ekspertmiljøer og globale konsern for å samskape produkter og tjenester som sjarmerer brukere, utfordrer industrier og definerer merkevarer.

Selskapet ble grunnlagt i Finland i 1999, og kombinerer i dag innovasjonsekspertise fra Silicon Valley med skandinavisk designarv. Idean har mer enn 230 designere fordelt på studioer i Palo Alto, San Fransisco, Los Angeles, Austin, New York, Berlin, London, Helsinki, Tampere, Oslo, Bergen og Stavanger.

Siden februar 2017 har Idean vært et selvstendig datterselskap av Capgemini, som er et av verdens største IT- og management consultingselskap med over 200 000 ansatte globalt. I Norge har vi rundt 1100 konsulenter som jobber med en rekke interessante oppdrag i sektorer som energi, helse, offentlig, telekom, transport, retail og bank & finans.

Idean er et internasjonalt selskap som har eksistert i snart 20 år, og som ble startet opp i Oslo i april 2017. Caroline startet i august og er nå én av 22 ansatte ved Oslo-kontoret. I tillegg har hun 20 kolleger til fordelt på Stavanger og Bergen. Så at de vokser fort er det ingen tvil om.

– Jeg har alltid ønsket å jobbe med innovasjon og servicedesign. Idean er et opplevelsesdesignfirma, og vi er Capgeminis innovasjonsavdeling. Det som gjorde at jeg ble interessert var å kunne være med og bygge nye tjenester med kunder, disrupte bransjer og å komme på innsiden av mange forskjellige områder. Derfor ville jeg jobbe på prosjekter sammen med kundene, hjelpe dem med å forbedre kundeopplevelser og bygge nye digitale tjenester, sier Caroline.

Hun setter stor pris på være i workshops sammen med kundene sine, hjelpe med digitale transformasjoner og lære dem designtenking – rett og slett få frem det kreative potensialet i bedriften.

– Dette er det jeg brenner for, så jobben i Idean var alt jeg håpet på og enda litt til. Det er et supert sted å jobbe med veldig hyggelige mennesker, og vi har et kreativt og kult miljø med mye teamarbeid. Siden selskapet er såpass nyetablert kan vi forme arbeidsplassen vår selv, blant annet hva vi vil være og hvordan vi vil fremstå. At jeg kan være med å påvirke og forme en bedrift fra starten var også en av grunnene til at jeg ville være med på dette.

Caroline trekker i tillegg frem at ingen arbeidsdager er like.

– Hele tiden er det ulike prosjekter. Det er ikke som i en “normal” jobb der man har en stilling og alltid gjør det samme. Her varierer det fra kunde til kunde, og fra prosjekt til prosjekt. Og siden jeg er nysgjerrig av natur får jeg et godt innblikk i mange bransjer. Jeg liker å designe fremtidens løsninger, og å være “hands on” i den prosessen er en god følelse – se at du har hjulpet med å få et produkt ut på markedet, og at det har gjort inntrykk på kunden gjennom å bedre servicenivået deres.

Hva sier sjefen?

Jonas Gürrich.

Jonas Gürrich er Team Lead for Caroline, og han har bare lovord å si om sin nyansatte medarbeider.

– Caroline er en veldig reflektert og omtenksom person som bidrar i teamet med sin strukturerte og positive væremåte. I prosjekter er hun en sterk støttespiller på metode og analyse, noe som løfter kvaliteten på våre leveranser betraktelig. Dette gjør det til en fryd å ha Caroline med i innovasjonsprosjekter.

– Hvorfor ønsket dere å ansette henne i Idean?

– Noe av styrken til våre designteam er tverrfaglig kompetanse. Caroline hadde en meget spennende profil som forsterker endringsledelsesdimensjonen av servicedesign, noe som ofte er undervurdert i innovasjonsprosjekter. Ved siden av dette kunne hun også vise til en interessant bakgrunn som kombinerer ledelse og organisasjonspsykologi med designtenkning og startup-erfaring. Dette beviste for oss at hun hadde relevant interesseområde, i tillegg til drivkraft og ambisjoner.

Caroline er ikke den eneste nyutdannete i Idean. De har ansatt fem til, og ifølge Jonas skal det bli flere.

– Generelt sett ser vi etter personer med kompetanse innen menneskesentrert designtenkning. De må kunne tilegne seg og ta i bruk en rekke metoder vi benytter for å bygge empati. Samtidig må de være generelt sultne på å skape bedre løsninger og videreutvikle et designmiljø i verdensklasse. Utdanningsmessig har du gjerne en bakgrunn og/eller erfaring innen interaksjon, grafisk-visuelt, business, strategi og prosjektledelse.

Synes du Idean høres ut som et morsomt sted å jobbe? I så fall er det bare å søke – de legger ut alle stillingene på hjemmesiden sin og FINN.no.

– Vi tar også imot tips på spennende kandidater som kan være en god match, selv om vi ikke har lagt ut noen stilling. Er du flink nok finnes det en plass!

Jonas legger til at Idean ønsker seg sommerstudenter til sommeren 2018.

– Programmet for disse er ikke helt fastsatt ennå, og vi har bare såvidt begynt å rekruttere. Jeg kan friste med at du vil være en del av miljøet vårt, og lære av våre erfarne designere. Samtidig vil du være med på og levere inn mot Capgeminis sommerprogram.

Hva det egentlig handler om

Vi er ikke helt ferdig med Caroline. For vi kan jo ikke la henne gå uten at hun kommer med noen gode råd til studenter som vil ha en god master?

– Det burde vært mindre fokus på karakterer og mer på å lære – å være nysgjerrig og interessert i fagene. Hvis du liker det du gjør og har lidenskapen kommer resten av seg selv, og da er ikke gode karakterer det viktigste. Det viktigste på skolen er å absorbere kunnskap, lære, være kritisk, tenke selvstendig, delta på gruppearbeid – og samtidig være sosial og bli med i en studentforening.

– Forresten, har du alltid vært flink på skolen?

Hun trekker litt på det.

– Jeg har alltid hatt gode karakterer, og var også beste student da jeg tok bachelor. Men det er ikke slik jeg vil definere meg selv – det handler ikke om karakterer.

– Hva handler det om?

– Det handler om hva du vil gjøre i livet. Hvilken personlighet du har, hva du brenner for, hva som gir deg energi. Det er det det handler om, avslutter Caroline.

Få varsling om nye saker fra Capgemini

Til toppen