BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Innhold fra annonsør

Fra det høye nord til “down under”

Erlend Vist Ekren startet sin karriere som utvikler innen robotics process automation (RPA) hos Capgemini i Norge og er nå seniorkonsulent i Capgemini i Australia. Her får du historien om hvordan Erlend havnet på den andre siden av jordkloden.

Etter å ha fullført en utvidet mastergrad i Sydney og USA, begynte Erlend med friskt mot i Process Excellence-teamet hos Capgemini i Oslo. Det han kunne om RPA hadde han lært fra noen knippe Youtube-videoer. Men ryktet om denne unge utvikleren spredte seg raskt og snart fikk han en herlig utfordring i form av et RPA-prosjekt som omfattet en svært kompleks prosess basert på Citrix-automatisering.

Selvlært

 

– Ved å bli involvert i et prosjekt som var i sluttfasen, lærte jeg mye om RPA bare ved å gå gjennom koden og sammenligne med den dokumenterte prosessen. Jeg lærte ganske raskt å utvikle selv.  Så ble jeg bedt om å implementere noen justeringer som økte behandlingsevnen vår med 10%, sier Erlend.

Etter et vellykket første prosjekt, søkte Erlend stadig nye utfordringer. Den største så langt har vært å holde et fem dager langt kurs innen RPA-utvikling.

– Kurset ble holdt bare uker etter at jeg hadde begynt å jobbe med RPA-verktøyet selv, forteller Erlend. Ikke nok med at jeg ikke hadde erfaring med å holde kurs lengre enn noen få timer, men deltagerne var garvede utviklere med mange års erfaring. Men det er nå en gang slike utfordringer man vokser på.

Lagarbeid

RPA

Robotics process automation (RPA) er bruk av teknologi for å automatisere arbeidsprosesser, gjerne strukturerte og regelbasert oppgaver som å vedlikeholde arkiv, utregninger, transaksjoner og annen administrasjon.

Erlend trekker fort frem viktigheten av et godt lag så langt i sin karriere.

–  Hele teamet er tilgjengelig 24 timer i døgnet, syv dager i uken. Med en kultur der folk støtter hverandre, føler man seg aldri alene, sier han.

For å sikre sin personlige utvikling, hadde Erlend kontinuerlig oppfølging med sin leder for å stake ut kursen for en god karriere og sikre personlig vekst.

Erlend innrømmer at det til tider føltes nærmest umulig å leve opp til forventningene. Han måtte finne tid til å gjøre research, skrive og delta i tilbudsprosesser. Han fant også tid til å skrive en artikkel til Computerworld, naturligvis med god hjelp fra kolleger.

Fra utvikler til teamleder

I april 2017 fikk Erlend muligheten til å jobbe på et prosjekt i Stockholm for å utvikle et Proof of Concept (PoC) for et stort forsikringsselskap. Han var teknisk ansvarlig for tre leveranser. Samtidig skulle teamet bygge en Centre of Excellence (CoE) modell for kunden. Rammeverket for CoE’et og de tre pilotene ble levert i juli, og i august ble Erlend bedt om å fortsette utviklingen.

Den neste fasen var en utfordring av de sjeldne. Etterspørselen for automatisering i bedriften økte voldsomt, og Erlend satt som eneste mann i prosjektet. Initiativet vokste etter hvert enormt og det satt til slutt 8 personer i CoE’et, og jakten etter ytterlige ressurser fortsatte.

«Erlend goes down under»

Med tiden dukket det stadig nye muligheter opp. Erlend fikk muligheten til å flytte til nye land, få nye stillinger og bytte arbeidsgiver.

Han ville jobbe i enten USA eller Australia, begge land der han tidligere hadde studert. Takket være nettverket i Oslo og Stockholm, kom han i kontakt med Capgemini i Sydney. 3 dager senere fikk han tilbud om en stilling på fulltid.

2018 og fremover

Erlend har jobbet ved Sydney-kontoret siden starten av februar i år.

– Det er fantastisk spennende å jobbe i et nytt land. Capgemini har vært veldig hjelpsomme med hele flytteprosessen, alt fra flybilletter til å et midlertidig sted å bo og leiebil. Her får jeg virkelig oppleve styrken ved å være en global virksomhet, og jeg gleder meg til å dra nytte av det i prosjektleveranser også.

Erlend bygger videre på sin kunnskap fra Skandinavia og utvikler nå en CoE-modell som skal tilby automatisering globalt for en enorm bedrift med hovedkontor i Sydney. Modellen inkluderer blant annet rammeverk for prosessidentifikasjon, evaluering, reengineering, og prioritering før prosessen blir levert “offshore” til et utviklings-team i India.

– Det er veldig gøy å utvikle nye tjenester for kunder og hjelpe dem med å lykkes med sin automatiseringsreise, avslutter Erlend.

Få varsling om nye saker fra Capgemini

Til toppen