BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

BRANDSTORY: Nå samarbeider Dell og IBM om å få virksomheter raskt på beina igjen etter løsepengeangrep
Innhold fra annonsør

BRANDSTORY: Cyberkriminelle sletter sikkerhetskopier: 

Nå samarbeider Dell og IBM om å få virksomheter raskt på beina igjen etter løsepengeangrep

De tradisjonelle metodene for å beskytte data er ikke alltid nok hvis man blir rammet av et cyberangrep. Det er grunnen til at Dell Technologies og IBM har gått sammen om en løsning som gjør det umulig for angripere å ødelegge sikkerhetsnettet ditt.

Antallet cyberangrep har steget kraftig det siste året, og John Weiby i Dell Technologies forteller at det har vært en markant endring i hva slags type angrep vi nå ser.

– Det dreier seg mer og mer om «ransomware», altså løsepengevirus. Angrepene blir stadig mer avanserte og vanskelige å forhindre, og vi ser også en trend der flere prøver å destruere dataene hvis man ikke betaler. I noen tilfeller er angrepene ikke finansielt motivert, men ren sabotasje, forteller Weiby.

Angrepene planlegges gjerne nøye på forhånd, og cyberkriminelle starter ofte med å ødelegge sikkerhetskopier før de krypterer dataene dine. De kan også bruke lang tid på å kartlegge interne miljøer før de går til angrep, slik at de vet akkurat hvordan angrepet kan gjennomføres med størst mulig skadevirkning.

– Når du merker et angrep på produksjonsløsningene, har du plutselig ingen plan B lenger.

Putter de mest kritiske dataene i et «hvelv»

Konsekvensene av et løsepengeangrep kan være dramatiske og bety tap av store inntekter, i tillegg til at det kan gå ut over omdømmet. For mange kan det skape usikkerhet om hvorvidt virksomheten vil overleve eller ikke.

– Det er kanskje ikke så rart at noen til slutt velger å betale. De gamle, tradisjonelle databeskyttelsesmekanismene som backup og disaster recovery fungerer ikke ved denne typen angrep, sier Weiby.

Nå har Dell Technologies og IBM gått sammen om å tilby en ny Cyber Recovery-løsning som beskytter de mest virksomhetskritiske dataene. Dette er en såkalt «air gapped» løsning, noe som innebærer at dataene overføres kryptert til lagringsmedier man kun kan skrive til én gang (WORM – Write Once, Read Many).

Lagringsløsningen er plassert i et «hvelv» fysisk adskilt fra det øvrige datasenteret – med egen adgangskontroll. Overføring av data fra lagringsmediene kan kun initieres fra hvelvet og ut. Dermed vil uvedkommende aldri kunne hente data fra hvelvet.

Dell-maskinvare og programvare med IBM-automatisering på toppen

Løsningen kalles IBM Services Cyber Vault og er bygget på maskinvare og programvare fra Dell Technologies. Den tilbys som en tjeneste, slik at hvis virksomheten mot formodning en dag skulle bli angrepet så vil IBMs profesjonelle apparat sørge for at man raskt kommer på beina igjen.

– Dell Technologies og IBM er en god match. Vi mener Dell Technologies har den beste løsningen for sikring av data – mens IBM leverer tjenester og smarte løsninger for automatisering på toppen. Det er en bra kombinasjon, sier Weiby.

Han forteller at selv om backupløsninger basert på tape også i utgangspunktet er en «air gapped» løsning, så er problemet at det vil ta altfor lang tid å gjenopprette en full sikkerhetskopi fra tape hvis katastrofen skulle være et faktum.

Det viser seg imidlertid at datasettene som kreves for å få en virksomhet på beina igjen vanligvis ikke utgjør mer enn 5 – 20 prosent av alle dataene. Man bør derfor starte med å identifisere hvilke data og hvilke applikasjoner som er virksomhetskritiske, og sørge for at dette er sikret.

Når disse dataene og de mest kritiske applikasjonene er gjenopprettet etter et eventuelt angrep, kan man starte jobben med å legge til ytterligere data og applikasjoner. Dermed kan man være oppe igjen i løpet av timer eller dager, i stedet for kanskje uker eller måneder.

– Det kan være det som avgjør om virksomheten går konkurs eller ikke, sier Weiby.

Vil du vite mer om vår Cyber Recovery-løsning og samarbeidet med IBM? Delta på Dell Connected CIO – Når backup ikke lenger er nok – tirsdag 27. oktober kl. 8.30-9.30.

Les mer og meld deg på her.