BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

BRANDSTORY: Er du intelligent nok til å bruke kunstig intelligens?
Innhold fra annonsør

Er du intelligent nok til å bruke kunstig intelligens?

Dersom du er mellom 9 og 60 år og bor i Norge, er sjansen stor for at du er i kontakt med kunstig intelligens (AI) på daglig basis.

Og jeg påstår at sjansen også er ganske stor for at du egentlig ikke tenker så mye på det. Du spør muligens Siri om hun er dum (typisk 9-åring), eller du sjekker tips fra Boozt eller Zalando (mer typisk noen i 20-årene). Eller du får flotte forslag fra Facebook om saker som interesserer deg, eller du snakker med navigeringssystemet i bilen din for å finne frem til nærmeste verksted fordi bilen har gitt beskjed at du burde det. Samtidig mottar du SMS fra din nettbaserte matbutikk med spørsmålet: "Mangler du brød og melk nå?" 

Og hva så? Det er viktig!

At du så ubesværet benytter disse tjenestene skaper en virkelighet som alle vi som leverer innbyggertjenester må ta til oss:

  • Innbyggerne i Norge er mer eller mindre vant til å bruke AI – så fremt den er intuitiv og tilfører opplevd verdi.
  • Ved hjelp av AI kan det skapes digitale tjenester som oppleves som intuitive og enkle å kommunisere med, du kan for eksempel snakke med bilen, noe som jo er litt tryggere enn å taste på en skjerm eller knapper mens du kjører. 
  • Jo flere digitale tjenester som benyttes, jo mer digitale tjenester er det behov for. En digital tjeneste skaper digital informasjon som trenger digitale verktøy for å kunne håndteres i den hurtighet som informasjonen skapes, AI-baserte tjenester konsumerer og produserer data mye raskere enn tradisjonelle, digitale systemer. 
  • AI er avhengig av informasjon. Og informasjon er som vann – det flyter der det er minst motstand, flyter fort der det er fritt frem og finner andre veier der det er for mange hindringer, noe som alle i flomområder kan bekrefte at kan skape store skader og problemer, til høye kostnader. 

Her er noen refleksjoner om hva dette innebær for utvikling av tjenester i fremtiden: 

  • Digitalisering er et må ha i helsevesenet og offentlig sektor – det er ikke snakk om hvis – det er snakk om hvordan. Men å digitalisere er ikke det samme som å innføre AI. 
  • Ikke bygg løsninger som holder lavere standard enn hva som faktisk allerede er i bruk. Innbyggerne skal oppleve en positiv nytteverdi av tjenesten. 
  • Bruk AI til å skape naturlig flyt i bruken av tjenester, tenk på hvor AI kan fikse brister og mangler, som for eksempel håndtering av ustrukturert data, brist på standarder og interoperablitiet. Bruk AI for å skape naturlige grensesnitt, som for eksempel assisterte tjenester eller tale. 
  • Vær bevisst på at data og informasjon vil skalere, og skalerbarheten må håndteres på en sikker måte. 
  • Informasjonen kommer ikke til å "bo" ett sted, gode løsninger MÅ snakke sammen. Og informasjonen må kunne deles, på en trygg måte, og på en slik måte at innbyggerens sikkerhet ivaretas. Vær varsom. Hvis du tror at du kan bygge sikkerhet i et ytre forsvarsverk, á la bymur-prinsippet – tenk om igjen – det er ikke bare rambukker eller trojanske hester du skal bekymre deg for, kontakten til omverdenen er allerede der, du må lære deg å leve med den, ellers vil byen din raskt bli uten innbyggere eller oversvømmes av illsinte inntrengere som forvrenger og misbruker informasjon som du har lukket inne. 

Det er lov å være intelligent når man tar i bruk kunstig intelligens – mulighetene er mange og gevinsten kan være fantastisk, for både leverandører OG innbyggerne. 

Skrevet av, og ta kontakt med:
Maria Kumle
Head of New Solutions, Tieto

Få varsling om nye saker fra Tieto Cloud

Til toppen