BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

BRANDSTORY: Etikk i en smart by
Innhold fra annonsør

Etikk i en smart by

Relativt sett er én time lang tid. Hvordan vi oppfatter 60 minutter er direkte relatert til hva vi kan få utført på den tiden. For 200 år siden måtte du tilbringe seks uker for å krysse Atlanterhavet. Den samme reisen tar i dag tar rundt syv timer (eller halvparten av tiden i 2003, da Concorde fortsatt fløy).

Fremskritt innen teknologi betyr at vi kan gjøre ting raskere, billigere og enda sikrere. Men teknologien har også uforutsette konsekvenser, som for eksempel at vi må endre vår oppfatning av hvor lenge en time er. Oppfinnerne av teknologien har ofte ingen anelse om hva den utilsiktede effekten kan være, og dette burde gi oss en tankevekker. Ulike typer av teknologier som vi innfører i våre "smarte byer", er nå svært forskjellige fra de teknologiene vi har levert til offentlig sektor i Norden de siste 50 årene. Teknologier som kunstig intelligens (AI), ansiktsgjenkjenning, Data Lakes og autonome avatarer er fundamentalt forskjellige fra teknologiene som brukes i dagens verktøy, og det er et mye større potensial for uforutsette etiske innvirkninger på samfunnet.

Spørsmålet om etisk påvirkning er ett av fokusområdene i Tietos nye innovasjonsstudio, dLab. I dLab går vi fra helt rå og uferdige idéer ("serviettideer") til valide idéer, og deretter til minste brukbare produkt (Minimal Viable Products) på kun tre måneder. Som en del av denne valideringsprosessen undersøker vi idéene fra fire perspektiver.

Vi stiller fire spørsmål:

  • Kan vi bygge den?
  • Hva er kundens verdi?
  • Vil sluttbrukerne elske det?
  • Skal vi bygge den?

Når vi kommer til det fjerde spørsmålet, spiller etikken inn. Forutsatt at noe kan bygges, kan gi verdier til kundene, og erfaringen til sluttbrukere vil være fantastisk, så spør vi også om det skal bygges i det hele tatt. Hver rå ide som går gjennom dLab, vurderes slik. Vi undersøker hva teknologien som er involvert ville være og hva de potensielle effektene av teknologien kunne være, hvor alvorlig denne innvirkningen ville være, hvor sannsynlig det er at effekten skal skje, og hva som kan gjøres for å redusere virkningen.

Den foruroligende sannheten er at det er mulig å holde seg innenfor de lovgivningsmessige begrensningene som eksisterer i de markeder vi retter oss mot (for eksempel GDPR eller de nye medisinske apparatforskriftene), og fremdeles levere noe som har potensiell etisk innvirkning utenfor det som var ment. Dette er et svært alvorlig tema, og Tieto dLab jobber med akademiske institusjoner, innovasjonskunder og i vårt eget partnerøkosystem for å etablere felles etiske retningslinjer for teknologier i smarte byer. Vi er forpliktet til fremtiden for smartere byer, men vi er også forpliktet til å holde dem etiske, inkluderende og tilgjengelige.

Bli med på frokostseminar 16. oktober

Hva er viktig for deg? Fra brukeren i fokus til brukerens fokus.

Les mer og meld deg på »

Få varsling om nye saker fra Tieto Cloud

Til toppen