TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Anne_Rasanen_B_1920x460
Anne_Rasanen_B_1920x460
Innhold fra annonsør

Hvordan kan et smartere samfunn skape bedre tjenester for offentlig sektor?

Det anslås at 10 % av brukerne av Finlands helsevesen benytter omtrent 80 % av budsjettet, en tendens vi også ser i resten av Norden.  En datadrevet tilnærming kan her føre til store innsparinger og et smartere samfunn.

Milliarder gigabyte av data opprettes hver dag fra forskjellige kilder. Det kan for eksempel være ved bruk av sosiale medier, informasjon som samles av sensorer samt data som samles inn om innbyggerne av myndigheter.

Markedsintelligensselskapet IDC forventer at økningen vil tidobles innen 2025. Teknologi som kunstig intelligens (AI), IoT og dataskyer kan bidra til å frigi disse dataene til fordel for både myndigheter, virksomheter og borgere.

En datadrevet tilnærming for effektivitet

Forfatter: Anne Räsänen, VP Head of Public Finland business unit, Tieto.

La oss for eksempel se på Finland, en sterk velferdsstat. Landet har lenge registrert og lagret digital informasjon fra helse- og sosialsektoren. Det anslås at 10 % av brukerne av Finlands helsevesen benytter omtrent 80 % av budsjettet, en tendens vi også ser i resten av Norden. En datadrevet tilnærming kan her føre til store innsparinger og et smartere samfunn.

Vi kan tenke oss en rekke mulige løsninger. For eksempel er det mulig å opprette datamodeller for å se hvilken del av befolkningen som står i fare for å bli avhengig av sosialhjelp. Denne informasjonen kan så samkjøres med data fra forskjellige offentlige etater for å sikre at sosialhjelpen når de riktige personene. Datamodellen kan også brukes til å rette opplæring, ressurser og støtte direkte mot disse gruppene for å forbedre livskvaliteten deres og redusere risikoen for at de skal bli avhengige av trygd.

I fremtiden vil slike data (som hittil har vært i siloer) deles, slik at myndighetene kan jobbe mindre byråkratisk og i tettere samarbeid enn tidligere. Vi forventer å se et mer tilpasningsdyktig og gunstig helse- og sosialvesen i løpet av det neste tiåret, som vil gi bedre tjenester for innbyggerne.

Menneskene først

For at en slik datadrevet tilnærming skal lykkes, er det viktig at den er menneskesentrert. Første steg er å finne ut hva sluttbrukerne ,innbyggerne, trenger. Hvordan ønsker de at tjenester skal ytes og hva ønsker de seg ikke? Der de fleste myndigheter og organisasjoner tar feil, er når de formulerer løsninger uten å ta hensyn til den menneskelige faktoren, noe som fører til at nyskapinger ikke leverer det som egentlig trengs.

Andre steg er å fokusere på trygghet. Mennesker bryr seg om personvern for sine data, og det har de god grunn til. De eier tross alt dataene, og alt vi gjør, er å hjelpe dem å utnytte dataenes potensial. For at datadrevne applikasjoner skal lykkes, må vi passe på at de er sikre, og at borgerne har full kontroll over dem. Tieto arbeider allerede med flere tilnærminger til forbedret sikkerhet, blant annet bruk av Blockchain for å underbygge tilliten i samfunnet og eliminere mellommenn.

Det tredje steget er å gi tilgang. Et menneskesentrert, datadrevet system må være et samlet og distribuert system – et system som borgerne er trygge på, hvor de vet at de eier dataene og kan spesifisere hva de skal brukes til. Vi ser for oss en plattform der borgerne kan se hva slags data som er samlet inn om dem. Det kan gjøre det mulig å velge forskjellige tjenester i forbindelse med disse dataene og tydelig definere hvor lenge de kan brukes og hvorfor.

Mot et smartere samfunn

Myndighetene i USA og Canada ser på lignende initiativer, men myndighetene i Norden er i en god posisjon til å bli ledende innen denne utviklingen. Vi forventer at denne menneskesentrerte, datadrevne tilnærmingen vil være interessant for andre europeiske land også, blant annet fordi EU undersøker muligheten for et tverreuropeisk helsemarked. Et lignende system blir også utviklet for skatteforhold.

Tieto samarbeider allerede med HUS, det største sykehusdistriktet i Helsinki, og leverer dataanalyse som forbedrer deres nettverk. Vi bygger videre på det vi lærer, både andre steder i Finland og i andre land.

Så hvor fører dette oss? Vi ser for oss en responsiv og fleksibel verden der innbyggerne kan glede seg over alle fordelene ved å leve i et smartere samfunn. Et samfunn der gedigne datamengder blir analysert via IoT-aktiverte enheter. AI-drevne plattformer vil analysere disse dataene og så effektivt levere diverse tjenester, slik at innbyggerne får tilgang til dem via skybaserte systemer.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med Tieto

Meld deg på »

Bli med oss å forme et smartere samfunn

Ved hjelp av Tietos ekspertise på digitalisering, utvikler vi innovative løsninger med ett mål for øyet.

Lær mer her »
Til toppen