BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

2560x1440px_anna-dziubinska-348-unsplash
2560x1440px_anna-dziubinska-348-unsplash
Innhold fra annonsør

Kan kunstig intelligens skape et likestilt samfunn?

I et smartere, datadrevet samfunn er det ikke teknologien som er den største hindringen, det er utfordringen i å få organisasjonsledelsen til å styre i en ny retning.

Hos Tieto tror vi at kunstig intelligens (AI) ikke bare kan bidra til å gjøre livene våre enklere, men også kan hjelpe oss å forme et likestilt samfunn. AI er en kunstig konstruksjon som kan hjelpe oss som samfunn, til å unngå mange forutinntatte holdninger som finnes blant mennesker.

Det omfatter for eksempel rase, kjønn, tro, bakgrunn og også geografi. I et smartere samfunn kan AI redusere ulikheter og sikre at tjenester og lønninger fordeles rettferdig og likt, samtidig som det oppmuntres til mangfold.

Fremme inkludering

Forfatter: Cristina Petrescu, Executive Vice President, Public, Healthcare & Welfare, Tieto

Så hvordan kan AI hjelpe oss å bygge denne typen mangfold? En klar oppgave kan være bruk av AI til å tråle gjennom personaldatabaser for å velge riktige kandidater til en stilling. Da et menneske kan la seg styre av visse biaser eller ha en tendens til å tenke på en viss måte, kan AI se bort fra slike fordommer og velge kandidater etter evnen til å gjøre jobben bra. For at dette skal lykkes, må organisasjonene være villige til å godta og bruke denne teknologien for å treffe slike beslutninger. I et smartere, datadrevet samfunn er det ikke teknologien som er den største hindringen, det er utfordringen i å få organisasjonsledelsen til å styre i en ny retning.

I denne fremtiden hvor vi lever i et smartere samfunn på grunn av AI, blir inkludering en av de største fordelene. Og denne inkluderingen strekker seg utenfor bare utseende eller bakgrunn, den går ut på å la folk involvere seg i samfunnet, gjøre dem i stand til å være fullstendige og produktive medlemmer.

Tenk for eksempel på helse- og sosialtjenester. AI kan brukes til å definere sårbare deler av befolkningen og identifisere hvilke tjenester de trenger, samtidig som man foreslår hvilke tiltak som kan treffes for å hjelpe dem å forbedre seg. Det vil hjelpe myndighetene å utforme opplærings- og omsorgsprogrammer som kan løfte disse gruppene og gi dem bedre livskvalitet.

Et praktisk eksempel der dette kan være til hjelp, er flyktningstrømmen vi opplever i mange deler av verden nå. Mange migranter forsøker å integreres i samfunnet, men presses på administrasjonssystemer som gjør det vanskelig å få tilgang til de ressursene som trengs for å få dette til. AI kan analysere data om migrantsamfunn og gi administratorer de nødvendige dataene for å kunne forstå hvem som ikke får den nødvendige innsatsen. Det kan være i form av opplæring, veiledning og til og med som tilgang til grunnleggende helseomsorg.

En slik måte å jobbe med inkludering på, gjelder også andre grupper i samfunnet, som for eksempel eldre. Gjennomsnittsalderen er på vei opp, særlig i Norden. AI-støtte til helse- og sosialvesenet kan, sammen med smarte sensorer, gi disse menneskene effektiv behandling i sitt eget hjem. Tjenestene leveres da raskere og mer effektivt, og de eldre kan da delta mer i samfunnet. Tieto er pionerer innen denne typen verdibasert helse- og sosialomsorg, sammen med byen Espoo i Finland, som har som mål å utvikle smartere og mer åpne tjenester.

AI og etisk design

Allerede nå brukes AI i helse- og sosialvesenet, banksystemer og på sosiale medier. Om utviklingen fortsetter like raskt som den gjør nå, får vi flere nye bruksmåter hver eneste dag. Taneli Tikka hos Tieto har skrevet en fascinerende fortelling om hva vi kan forvente i en AI-støttet verden. Denne bør du lese hvis du vil få et mer omfattende innblikk i hva som venter oss.

Det finnes ingen grenser for hva AI kan brukes til for å forbedre livet vårt og bygge en mer likestilt verden. For å gjøre det, må vi også sikre at AI ikke har menneskelig subjektivitet. Det høres kanskje ut som et paradoks, men AI fungerer jo ut fra de parameterne menneskene mater inn i det, og ubevisste biaser kan ha sneket seg inn.

For å unngå det, må vi innlemme og opprettholde etiske standarder når vi konstruerer kunstig intelligens. Den gode nyheten er at forskjellige universiteter, tankesmier og teknologibedrifter jobber med å utvikle akkurat dette. For å holde tritt med utviklingen må imidlertid denne innsatsen prioriteres.

AI har tross alt gitt oss en unik sjanse til å bygge et smartere samfunn, et likestilt samfunn og vi må sikre at vi gjør det riktig denne gangen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med Tieto

Meld deg på »

Bli med oss å forme et smartere samfunn

Ved hjelp av Tietos ekspertise på digitalisering, utvikler vi innovative løsninger med ett mål for øyet.

Lær mer her »

Få varsling om nye saker fra Tieto Cloud

Til toppen