BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Malin Bakke Frøystadvåg og Axel Øvrebø Harstad
Malin Bakke Frøystadvåg og Axel Øvrebø Harstad (Foto: Line Slotnæs)
Innhold fra annonsør

Du vil ikke tro hva Malin har studert for å få jobbe i Skatteetaten

Malin og Axel viser at det ikke bare er de åpenbare studievalgene som kan føre en til spennende teknologiprosjekter.

Axel og Malin har sommerjobb i Skatteetaten, og jobber på to ulike teknologiprosjekter. Med Axel sitt studieløp, en master i datateknologi, er det ikke overraskende at han jobber med maskinlæring, men det var kanskje ikke like åpenbart at Malin skulle ende opp i et teknologiprosjekt. Hun tar nemlig en master i nordisk språk.

- Det er ikke alltid jeg finner jobber som er relevante for mine studier, forteller Malin, desto mer spennende å få jobbe med maskinoversettelse av en nynorsk chatbot. Skatteetaten skal lansere en chatbot til høsten, og vi ser nå på muligheten til å utvikle den på nynorsk. Vi skal se hvor komplisert det er og om kvaliteten blir god nok for brukerne. Dette er jo en chatbot der kravene til kvalitet og nøyaktige svar er skyhøye.

Axel jobber på sin side med et prosjekt innen maskinlæring.

- Skattemeldingen blir stadig mer automatisert, men for personer med atypisk økonomi kan skattemeldingen fortsatt være noe krevende. Vi ser på muligheten for å bruke maskinlæring for veiledningsformål overfor denne gruppen. Vi bruker historiske data uten identitet for å finne klynger (cluster) dvs. grupper av data som ser atypiske ut. Dette ser vi for oss i fremtiden å bruke for å veilede skattepliktige.

Noe som angår oss alle

Å jobbe i Skatteetaten betyr å jobbe med prosjekter som er relevante for hele Norges befolkning. Det kunne få noen og enhver til å skjelve i buksene, men for Axel og Malin gir det en ekstra motivasjon.

- Det er en stor motivasjonsfaktor, sier Axel. Å jobbe med en stor, offentlig aktør er en interessant opplevelse, dessuten har de en betydelig ITavdeling og et veldig kompetent miljø, noe som gjør denne sommerjobben fantastisk.

- For min del setter jeg pris på at Skatteetaten er sitt ansvar bevisst og sikrer at nynorsk blir bedre representert i digitale flater, legger Malin til. De som vanligvis forfatter tekster på nettet er bokmålsbrukere, og at jeg kan være med på å rette opp denne skjevheten er veldig gøy.

En sommerjobb utenom det vanlige

Sommerjobben i Skatteetaten varer fra midten av juni til midten av august, og de til sammen åtte studentene får god oppfølging av veiledere, faddere og andre ansatte i Skatteetaten.

- Det har vært mye fokus på å gjøre oss ordentlig integrert i virksomheten, forteller Axel, jeg er skikkelig imponert over hvor mange vi har snakket med, hvor mange avdelinger vi har blitt vist rundt i og hvor dedikert Skatteetaten er overfor oss studenter.

- Enig, istemmer Malin. Vi har blant annet hatt faddere som har gitt oss tips og triks om hvordan ting funker her.

En god kultur?

Kulturen i en virksomhet er ofte noe av det viktigste for å trives, og humoren på huset har Malin lagt merke til.

- Når kaffebaren heter Skattbar og koret som de ansatte synger i heter Sangskatten, så skjønner man at humoren er god. Eventuelt har vi like dårlig humor, men resultatet er nå uansett at jeg humrer, avslutter Malin.