BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Amir Ghoreshi, app-utvikler og Carina Lühr, produktsjef
Amir Ghoreshi, app-utvikler og Carina Lühr, produktsjef (Foto: Line Slotnæs)
Innhold fra annonsør

Er det mulig å jobbe i FINN uten et smil om munnen?

Når man får kake, heder og ære pluss et gavekort for å ta ned FINN, er det lett å forstå at smilet sitter løst i gangene i Grensen.

Det er i grunn litt vanskelig å vite hvor man skal begynne når man skal forklare hvorfor folk har det så bra på jobben hos FINN. Vi begynner helt vilkårlig; med samfunnsrollen.

- Det er gøy å jobbe med noe som påvirker såpass mange, og at vi gjør noe matnyttig for samfunnet, sier Carina.

- Enig, skyter Amir inn. Forbrukersamfunnet er neppe bærekraftig, og da er det fint å kunne vise folk at det går an å kjøpe brukt på en enkel måte. Dessuten får det andre til å la være å kaste helt brukbare ting.

- At vi har laget en løsning for å invitere ensomme personer på julemiddag, det gjør at det kribler litt ekstra, legger Carina til.

Gonzo-tester

Neste punkt som gjør det ekstra moro å jobbe i FINN er at man har idéutveksling i et tempo som må nesten kunne beskrives som herlig heseblesende.

- En måte vi klekker ut ideer på er gjennom popcorn og problem, forteller Amir, der man én gang i måneden samles for å diskutere problemer og komme opp med løsninger. Og så spiser vi popcorn da, åpenbart. Vi har i tillegg hackatons på tvers av FINN fire ganger i året i tillegg til at enkelte avdelinger har hackdays hver måned.

- Med såpass mange og hyppige ideer som dukker opp er det viktig med testing, supplerer Carina. Vi bruker alt fra avanserte brukertester i laben vår til kundemøter og medlytt hos kundeservice. I tillegg gjennomfører vi gonzotester der vi løper ut på Karl Johan og hører med forbipasserende hva de mener om ideene våre. Målet er å teste så mye som mulig så tidlig som mulig, og så gå videre med de aller beste ideene. De andre skroter vi.

Ideene er som regel knyttet til forbedringer for deg og meg som bruker, men noen ganger løser man interne «problemer» også.

- En av de mer finurlige ideene som har kommet frem i det siste er appen HolyWaffles. Nå kan alle ansatte legge inn bilde av sin fredagsvaffel, gi info om hvilket av de tre jernene man brukte, hvilken varme og hvor lenge den stekte og så kan andre rate og dermed vite hvordan de bør steke sin egen vaffel. Det har fjernet mange fredagsvaffelfrustrasjoner kan jeg love, humrer Amir.

I tillegg til den smått geniale ideen for å sikre ideell vaffelsteking, har FINN utviklet en rekke gode løsninger for brukerne i det siste.

- Nå jobber vi for eksempel med en løsning for å gi brukere automatisk beskjed om bildet de laster opp på Torget er for mørkt, forteller Amir. I tillegg kan du skrive inn registreringsnummeret på en motorsykkel og så fyller systemet ut annonsen for deg på 12-3.

- Og snart kommer dark mode på appene våre, sier Carina, som gjør at brukerne kommer til å spare strøm, og det er jo bra!

Feiring

Feiring er også en god grunn til at ansatte i FINN trives såpass godt. Ikke bare feirer de suksess og seire, men også bomskudd og blundere.

- Vi viser at vi har takhøyde i praksis her på bruket, forteller Carina. Da en relativt fersk kollega klarte å ta ned FINN et par ganger vanket det kake og gavekort. Vi lærer av feil her, og da må vi hedre de som har skapt masse læring.

- Det er i det hele tatt mye feiring her, legger Amir til. Om du har en litt sånn halvveis dag er det bare å snuse seg frem til en eller annen avdeling i en av etasjene, og så finner du garantert litt kake for å komme i bedre humør.

Ja, det er i grunn ikke lett å se for seg at noen går rundt her i FINN uten å smile rett som det er.