BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Siri Fatnes og Håkon Jarvis Westergård
Siri Fatnes og Håkon Jarvis Westergård (Foto: CatchLight Fotostudio)
Innhold fra annonsør

I AF Gruppen er det lov å ha store drømmer

Siri og Håkon kom rett fra studiene til jobb som dataforsker og robotutvikler i AF Gruppen. Nå er de med på å revolusjonere arbeidsmåter og tankesett i byggebransjen.

Håkon Jarvis Westergård begynte i AF etter fire års studier i teknisk matematikk ved KTH i Stockholm og et avsluttende år med master ved NTNU. 27-åringen er ansatt som RPA-utvikler i avdelingen for Innovasjon & Digital i AF Gruppen. RPA står for Robotic Process Automation og Håkons jobb er å vurdere hvilke manuelle operasjoner som kan automatiseres.

- Fordelen med en velfungerende RPA er at det blir mindre feil, siden prosessene er regelstyrt. Det frigjør også tid som ansatte kan bruke på mer spennende oppgaver. Målet er jo også å øke lønnsomheten i prosjektene.

Nye løsninger

Håkon jobber sammen med Siri Fatnes (25). Det var litt tilfeldig at hun søkte på jobben som selskapets første Data Scientist, men det fristet å gjøre noe annet enn konsulentbransjen, hvor mange av studievennene søkte jobb. Siris oppgave er å øke mulighetene for datadrevne beslutninger.

- Vi må samle og strukturere data, blant annet innen HMS og økonomi, på andre måter enn vi har gjort til nå. For å få til det er det mange utfordringer som må løses.

Både Håkon og Siri driver nybrottsarbeid.

- Dette er ting som ikke er gjort i bygg- og anleggsbransjen før, og vi må derfor skape systemene selv. Men vi opplever at det er stor interesse for automatisering i AF Gruppen, og vi får masse innspill og hjelp av erfarne medarbeidere her, sier Siri. Hun påpeker at de nye løsningene må ha verdi for de ansatte, ellers blir de ikke brukt.

De er begge positivt overrasket over hvor mye ansvar de har fått i løpet av sitt første år på jobb.

- Vanskelighetsgraden er høyere enn jeg så for meg, og det har vært veldig bra å føle at jeg takler det. Samtidig er det godt med de faste rammene enn jobb gir, i forhold til det å være student. Da har man alltid dårlig samvittighet, og føler at man burde jobbet mer. Her er jeg på jobb hver dag, og kan ta helg med god samvittighet, sier Håkon.

Store drømmer

AF Gruppen har 4500 ansatte fordelt over mange enheter. Siri og Håkons avdeling er plassert i konsern, men de kommer i kontakt med mange i forskjellige deler av selskapet gjennom arbeidet. De er også positivt overrasket over hvor mange hyggelige folk som finnes i AF Gruppen, og deltar på både sportslige og sosiale arrangementer gjennom jobben.

Siri skryter gjerne av teamet sitt.

- Vi er heldige som har kommet inn i en veldig kul avdeling, hvor vi har lov til å ha store drømmer. Og lederne har alltid troa på at vi klarer å løse de problemene som blir kastet på oss.