BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Kine Krågsrud Gjeitnes og Gry Anett Soleng
Kine Krågsrud Gjeitnes og Gry Anett Soleng (Foto: Sara Magnusson)
Innhold fra annonsør

IT i hver matbit

Når du handler i en av Coops mange butikker tenker du antakelig lite på alt som skal til for at du enkelt og greit får kjøpt de varene du vil.

Men kan du noe om verdikjedeprosesser, skjønner du garantert at det er avanserte systemer som sørger for den gode handleopplevelsen. Coops systemer håndterer alt fra innkjøp, produksjon, distribusjon, økonomi og finans til avansert omnichannel markedsføring og salg..

Nå arbeider Coop med omfattende porteføljer av prosjekter som kontinuerlig automatiserer og moderniserer prosessene i hele verdikjeden. Prosessene drives gjennomgående av ERP systemet SAP, som må skalere og være rigget for videreutvikling.

– Vi jobber med massive effektiviseringsprogrammer hvor SAP-avdelingen har en nøkkelrolle. Coop er og vil fortsette å være, en endringsvillig bedrift som følger den teknologiske utviklingen tett, forteller Martin Haneferd, avdelingsleder for SAP-IT.

En hverdag full av problemløsing

Gry Anett Soleng og Kine Krågsrud Gjeitnes er to av de som arbeider tettest på den omfattende oppgraderingen. Gry er utdannet dataingeniør og jobber på servicesenteret. Kine er funksjonell konsulent i SAP-IT-avdelingen og har en master i teknologiledelse.

– Hos oss på servicesenteret tar vi imot henvendelser fra butikk, samvirkelag, administrasjonen og generelt alle som er innenfor Coop, sier Gry.

– Siden vi får telefoner fra alle kanter får vi et vidt spekter av forskjellige problemstillinger som må løses. Det kan eksempelvis være at linja er nede i en butikk og vi må feilsøke etter årsak. Vår oppgave er å både ta imot henvendelser så vel som å løse de. I denne jobben er det også godt å være bevisst på at det alltid er noe nytt innenfor IT. Det kan for eksempel være at det har kommet nye apper vi trenger å lære, noe jeg liker godt, da det gjør at jeg kan ha en variert arbeidshverdag med nye utfordringer på lur, forteller hun engasjert.

Kine er midt i et utviklingsprosjekt som skal ferdigstilles innen ett år. Det betyr en arbeidshverdag der de jevnlig gjennomfører workshop-er for å forstå hvilke behov Coop har i dag og i fremtiden. I tillegg skriver hun spesifikasjoner til utviklerne, og gjennomfører jevnlig testing i systemet.

– Jeg tror Coop er flinke til å se den enkeltes egenskaper, ferdigheter og muligheter for utvikling. Vi tør å satse på individer, fordi vi har en filosofi om at det man ikke kan, kan man lære. Dette opplevde jeg selv gjennom min egen ansettelsesprosess, da jeg egentlig søkte på en annen stilling i Coop som jeg ikke fikk. Ledelsen i Coop kontaktet meg rett etterpå og fortalte at de hadde en annen stilling de trodde ville passe meg, nemlig stillingen jeg har nå. Jeg må si jeg er veldig glad for at det endte slik! Konkluderer Kine.

Fikk være med på å bestemme fra første dag!

– Noe jeg har lagt merke til ved å jobbe her, er at man blir hørt. Jeg føler meg synlig og får mye ansvar, sikkert mye fordi det er en flat struktur hos oss. I Coop får vi være med på å bestemme fra første dag, og jeg har hatt god støtte siden jeg startet her, sier Kine og fortsetter:

– Her er det viktig å ikke være redd for det du ikke kan, men heller kontinuerlig søke etter nye ting. Nå beveger samfunnet, IT og teknologien seg veldig fort, og hvis Coop skal være med på det, er det viktig med folk som er fremoverlent og interessert i nye ting.

En fleksibel arbeidsgiver gir et fleksibelt liv

Coop gjør sitt beste for å vise tillit til sine ansatte, og er fleksible der de kan. Eksempelvis er det ikke avgjørende hvor jobben blir gjort, her får man tildelt ansvar og de stoler på at deres ansatte selv kan styre sin tid og arbeidsmiljø.

Kine forteller at det er veldig enkelt å styre jobbhverdagen selv, så hun kan godt jobbe fra hytta eller hjemmefra, hvis hun vil det.

– Når vi jobber i prosjekt må vi ofte trå til litt ekstra i innspurten, også er det mindre å gjøre i andre perioder. Så det går veldig fint å tilpasse deretter.

De er begge fornøyde med fleksibiliteten jobben hos Coop gir dem, men Gry ønsker også å trekke frem arbeidsmiljøet som en positiv faktor. Hun har hatt jobben sin på servicesenteret i seks år, og har ingen planer om å forsvinne. Hun gleder seg til å komme på jobb hver eneste dag, og mye av grunnen til det er arbeidsmiljøet.

– Enten det er gutter eller jenter, uavhengig av faglig bakgrunn, kultur og alder, så prater alle med alle og vi har et veldig godt arbeidsmiljø, avslutter Gry.

Til toppen