BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Kamilla Fredriksen og Nathaniel Tadesse, graduates i Sopra Steria
Kamilla Fredriksen og Nathaniel Tadesse, graduates i Sopra Steria (Foto: Line Slotnæs)
Innhold fra annonsør

Mer opptatt av gode ideer enn hierarki

Sopra Steria er for tredje gang kåret til Norges beste arbeidsplass, og deltakerne på graduateprogrammet får fort vite hvorfor. Her står kunnskapsdeling og nettverk i fokus.

– Disse ni månedene har vært utrolig lærerike, sier Nathaniel Tadesse (24), som har vært graduate i Sopra Steria det siste året.

Som graduate blir man fra dag én kastet på dypt vann, men med god støtte fra kolleger og ledelse. Målet med programmet er at det skal ruste graduatene for en fremtid som en av landets beste konsulenter.

– Fra starten fikk vi introduksjonskurs i grunnleggende konsulentferdigheter, samt forelesninger med interne og eksterne eksperter på turer til København, Strømstad og Riga. Der var det naturligvis også masse sosialt og gøy med hele graduatekullet! I tillegg har vi tatt en rekke ulike sertifiseringer, sier 24-åringen.

Venner på tvers av fagområder

Kamilla Fredriksen (26) er også graduate i Sopra Steria, og hun forteller at man også lærer mye i prosjektene:

– Jeg har nå vært på tre ulike prosjekter, i både offentlige og private virksomheter, i vidt ulike bransjer. For meg er det helt ypperlig å lære om ulike virksomheter, for å kjenne litt på hva jeg trives best med, sier hun.

Selv om graduatene skal lære om konsulentlivet, er det viktig at de skal ha det morsomt, samtidig som de bygger et uvurderlig nettverk for fremtiden. Med hele 120 med-graduates, der 20 er fra Sverige, får de nyutdannede venner og kolleger på tvers av land, fagområder og bransjer.

– Det er veldig fint at vi er såpass mange, for da er det enklere å finne noen som deler den samme snevre interessen som deg selv. Som jente i et teknologimiljø er det veldig bra, og her er det heldigvis mange flere kvinner enn på studiene, sier Fredriksen.

Utstrakt kunnskapsdeling

Styrken i en stor organisasjon handler også om verdien man får av å dele kunnskap mellom seg. Sopra Steria er kjent for sin kultur for kunnskapsdeling, som internt kalles Power of Sharing. Power of Sharing handler om tre ting: Å dele seg imellom, altså internt mellom kolleger, å dele med kundene sine, slik at de blant annet er i stand til å videreføre prosjekter uten Sopra Sterias konsulenter, og dele med samfunnet, slik at selskapets kunnskap kommer samfunnet til gode. Dette har ført til en kultur med lite spisse albuer, men en stor kollektiv forståelse om at kunnskap vokser når den deles.

Tadesse sier at han setter stor pris på kunnskapsdelingen:

– Vi har blant annet faggrupper relevante for det du jobber med, der vi jevnlig samles på møter, i tillegg til å ha diskusjoner og stille hverandre spørsmål på Workplace (intern-Facebook) og i Teams. Det gjør at jeg lærer om fagområder også utenfor det jeg sitter med til vanlig, som for eksempel CyberSec og HoloLens, sier han.

Råd til nyutdannede

Tadesse og Fredriksen ønsker gjerne å dele noen av sine råd til studenter som snart skal ut i arbeidslivet. Fredriksen løfter frem viktigheten av en god leder:

– Mitt fremste råd er kanskje det å være tydelig overfor arbeidsgiver om hva du ønsker å jobbe med og hva du er interessert i. I tillegg mener jeg det er viktig å søke seg til en god leder, og det er kanskje viktigere enn bransjen man velger, eller om man jobber i det offentlige eller det private. Gjennom mine kundeprosjekter har jeg funnet ut at jeg foretrekker ledere som er mer opptatt av gode ideer enn hierarki, sier 26-åringen.

Tadesse anbefaler å gjøre seg en rekke nye erfaringer ved å ikke være redd for å prøve noe nytt.

– Ikke bare prøv ting du antar du liker, men test ut fag og prosjekter du ikke har sett for deg at du vil jobbe med. Det er den beste måten å oppdage hva du virkelig ønsker å vie arbeidslivet ditt til. Få steder er bedre for det enn et stort konsulenthus, avslutter han.