Selv om markedet generelt og leveransene av Android-nettbrett spesielt, er fallende, opplever Amazon kraftig vekst etter selskapets egne Fire-nettbrett. (Foto: Amazon)

Nettbrettmarkedet

Android taper andeler i fallende nettbrettmarked

Men analytikere tror Android 7 kan gjøre en forskjell.

Nedgangen i leveransene av Android-baserte nettbrett var i forrige kvartal større enn den generelle nedgangen i markedet. Dette går fram av nye tall fra analyseselskapet IDC.

For selv om 65 prosent av nettbrettene som ble levert i andre kvartal var Android-baserte, så vokser andelene til både iOS (25,8 prosent)  og Windows (9,2 prosent). Ifølge IDC er det tidlige tegn til at selskaper som til nå har satset utelukkende på Android på nettbrett, har begynt å tilby Windows-baserte produkter i tillegg. 

Det totale markedet har falt med 12,3 prosent det siste året. Det ble levert 5,4 millioner færre nettbrett i forrige kvartal enn i samme kvartal i fjor. 

Produktivitet

Ifølge senioranalytiker Jitesh Ubrani i IDC søker både forbrukere og bedrifter etter mer produktive formfaktorer og operativsystemer, noe som ifølge Ubrani har bidratt til fortsatt vekst for enheter med avtakbart tastatur. Nettbrettallene til IDC omfatter også slike enheter.

Fortsatt er det likevel slik at 75 prosent av nettbrettene som leveres, er av den tradisjonelle typen.

– For tiden er det vanskelig for Android å konkurrere mot iOS eller Windows-baserte, avtakbare produkter. Men de 12 til 18 neste månedene vil være veldig interessant ettersom Google lanserer neste versjon av Android med bedre støtte for multitasking, samtidig med at de bringer sammen selskapets to operativsystemer, sier Ubrani. 

Apple er den klar største leverandøren av nettbrett og opplever en nedgang i leveransene som er lavere enn nedgangen i det generelle markedet. Derfor øker markedsandelene. 

Samsung er den klart største utfordreren til Apple, men er samtidig langt mer berørt av nedgangen i markedet. 

Nettbrettleveransene i andre kvartal av 2016 ifølge IDC.
Nettbrettleveransene i andre kvartal av 2016 ifølge IDC. Foto: IDC

 Det er tydelig noe galt med tallene for Lenovo på tredje plass, siden IDC har oppgitt at selskapet øker leveransene med 3,1 prosent til tross for at det også er oppgitt at selskapet har levert like mange nettbrett i forrige kvartal som i samme kvartal i fjor. Uansett har Lenovo økt markedsandelen i perioden. 

Øker mest

Huawei opplever solid prosentvis vekst, men ingen øker verken markedsandeler eller leveranser mer enn Amazon som har økt leveransene av nettbrett, med Fire-produktene i spissen, fra 0,1 til 1,6 millioner enheter på et år.

Mer enn 2 av 5 nettbrett leveres fortsatt av mindre leverandører, inkludert for eksempel Microsoft. Men dem samlede markedsandelen til disse selskapene er fallende fordi de samlede leveransene til denne gruppen faller enda fortere enn det generelle markedet.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)
Til toppen