Det er ventet at Google kommer med ny og salgsfremmende funksjonalitet i Google Play om noen uker. (Bilde: H.Brombach)

Google Play

– Åpner for A/B-testing i Google Play

Kan gjøre det enklere for utviklere å finne riktig pris for appene.

Ifølge utviklere som The Information har vært i kontakt med, skal Google gjøre det mulig for app-utviklere å ta i bruk A/B-testing av applikasjonsprofiler i Google Play. Det skal angivelig kunngjøres under Google I/O-konferansen som arrangeres i slutten av mai.

Les også: Bedre sikkerhet i Google Play 

A/B-testing

A/B-testing handler gjerne om å finne ut hvilket av to alternativer som fungerer best, ved å la en begrenset gruppe vilkårlige kunder eller brukere bli utsatt for et annet salgsbudskap eller en annen funksjonalitet enn de andre kundene eller brukerne.

Ifølge The Information vil støtte for A/B-testing i Google Play gjøre det enklere for utviklere å finne ut for eksempel hvilken av to alternative prismodeller som gir den høyeste inntekten. Fordi begge alternativer tilbys i samtidig, vil de i stor grad kunne testes under like forhold.

For eksempel kan man tjene mer på å selge en app til 10 kroner enn til 20 kroner, dersom antallet kunder som er villige til å betale 10 kroner er mer enn dobbelt så høyt. Med A/B-testing vil man fort kunne se hvilken prismodell som fører til mest inntekter.

Ny plattform: Android frir til bedriftene 

Ikke bare pris

Men ifølge The Information-artikkelen, hvor mesteparten befinner seg bak en betalingsmur, er det også mange andre faktorer knyttet til profileringen på Google Play som kan testes på denne måten. For eksempel kan det være at flere laster ned appen dersom dersom man velget det røde ikonet framfor det blå, eller når den enkle demo-videoen på landingssiden erstattes med en video som er mer omfattende.

Google Now

The Information skriver også at Google trolig vil fortelle mer om hvor Google Now i økende grad skal vise informasjon fra apper. Dette skal også kunne inkludere informasjon fra apper som ikke er installert på brukerens enhet, men som tilbyr informasjon som Google tror vil være relevant for brukeren der og da.

Basert på blant annet posisjon og brukerpreferanser viser Google Now allerede relevant informasjon hentet fra weben. Men mye informasjon som kan være relevant for brukeren, finnes utelukkende i apper. Derfor ønsker Google å indeksere også dette. Dette gjøres via programmeringsgrensesnitt som app-utviklerne kan velge å ta i bruk.

Bakgrunn: Google Now er kraftig utvidet 

Fornøyelsespark

Et eksempel som har blitt nevnt av produktdirektøren for Google Now, Aparna Chennapragada, er at man i Google Now får vist hvor lang ventetid det er ved de forskjellige attraksjonene i en fornøyelsespark, uten å måtte installere parkens egen applikasjon.

Det er også ventet at Google vil kunngjøre en rekke andre nyheter under Google I/O. En liten samling finnes her.

Les også: Google Now vil åpne seg opp  

Til toppen