Apples Tim Cook tror at bedriftsmarkedet er et nytt vekstområde for selskapet hans. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

apple

Apple: Bedriftsteknologi er ikke en hobby

Tim Cook er seriøs når det gjelder næringslivet.

Det er allerede en kjent sak at Apple forsøker å komme tettere inn på bedriftsmarkedet. For å oppnå målet har selskapet gjerne inngått samarbeid med gamle fiender eller konkurrenter.

Apple har tross alt en ekstremt sterk posisjon i forbrukermarkedet, men er ikke i like stor grad tilstede hos bedrifter, noe Tim Cook tydeligvis nå innser er en uutforsket mulighet.

Les også: Apple og IBM inngår ekteskap

Det er også noe Apple-sjefen gjorde tydelig under en konferanse i San Francisco i går, der han snakket på scenen sammen med sjefen for nettskyselskapet Box, Aaron Levie.

Bedrifter er ikke en hobby lenger, presiserte Cook, og nevnte at Apple har tjent 25 milliarder dollar i salg til bedrifter mellom juni 2014 og 2015.

Cook påpeker at skillet mellom for eksempel bedriftsmobil og personlig mobil er i ferd med å viskes helt ut, og målet er å nå alle disse som bruker sine Apple-enheter mens de ikke befinner seg foran kontor-pcen.

Trenger venner

Cook innrømmer at Apple ikke har all den ekspertisen de trenger for å utvikle bedriftssentrisk programvare, og det er der partnerskap kommer inn i bildet. Selskapet er åpent for å samarbeide med alle som kan bidra til å styrke deres bedriftsportefølje, selv Microsoft.

– Vi konkurrerer fortsatt, men Apple og Microsoft kan jobbe sammen på flere ting enn de konkurrerer om, sier Cook, og påpeker at han ikke vil bære nag til konkurrenter over tid.

Les også: Vil konvertere flere bedrifter til Mac

Microsoft gjestet nylig Apples lansering av iPad Pro der de viste frem hvor bra Office fungerte på plattformen. Apple har også et stadig mer omfattende vennskap med IBM som blant annet inkluderer en lang rekke bedriftssentriske applikasjoner, samt verktøy for å gjøre det lett for bedrifter å oppgradere til Mac-plattformen i stor skala.

Til toppen