Det er uklart hvordan Apples foto-kjøretøyer ser ut. Bildet over viser egentlig en av Googles Street View-biler i Australia. (Foto: Timothy Swinson/Flickr (CC BY 2.0))

Apple Maps

Apple kjører gatelangs

Skaffer innhold til «Street View»-lignende tjeneste.

Apple jobber hardt for å gjøre selskapets mye omtalte karttjeneste ikke bare konkurransedyktig, men også i forkant av konkurrentene.

Under utviklerkonferansen WWDC denne uken bekreftet Apple at selskapets karttjeneste skal få et tillegg som heter Transit, som blant annet skal gi bedre oversikt over linjene på stoppesteder for kollektivtransport i store byer. Dette har man dog lenge kunnet gjøre i flere andre karttjenester.

Nå kan det se ut til at Apple sikter mot å få på plass et svar på Googles Street View-funksjon.

Bakgrunn: Apples kart får stor oppgradering

Bekrefter

CNET skriver at Apple opplyser her at selskapet har tatt i bruk kjøretøyer som skal samle inn data rundt omkring i verden for å forbedre Apple Maps.

Apple opplyser videre at selskapet i andre halvdel av juni vil kjøre rundt med disse bilene i visse deler av Irland, England og en rekke amerikanske stater.

Det står ikke konkret hva slags data bilene skal samle inn, men det opplyses at selskapet vil viske ut ansikter og bilskilt fra bilder før de publiseres.

Bilene vil selvfølgelig også ta vare på posisjonsdata, men vil trolig også bruke laser og ulike sensorer for å registrere formen bygninger og andre landemerker.

Apple er uansett ikke den eneste av Googles konkurrenter som har forsøkt seg på gatebilder.

Jubileum i år: Ti år med Google Maps 

Amazon

Det Amazon-eide søkeselskapet A9 lanserte i 2005 en tjeneste som het BlockView med gatebilder fra 24 amerikanske byer. Tjenesten ble lagt ned høsten 2006.

Google Street View kom i gang i 2007 og har nå 360-grader gatebilder fra godt over 50 land og alle kontinenter, i tillegg til mange bilder som brukere har bidratt med.

Google begrenser seg dessuten ikke lenger til gater, men har tatt med seg 360-graderskameraene til både stier, jernbanelinjer og under vann.

Map Maker: Stenger Google Maps for redigering 

Norge

I 2009 kom Schibsted-eide Sesam med 360-graders gatebilder fra Oslo, men hele Sesam ble lagt ned kort tid etterpå. Samme år begynte Google å ta gatebilder i Norge.

I 2010 hadde både Finn.no og Gule Sider lansert gatebilder fra Norge i sine respektive karttjenester. Finn har byttet ut sine med Google Street View, men Gule Sider tilby fortsatt egne gatebilder fra i alle fall deler av Oslo, Bergen, Trondheim, Bærum og Asker.

I USA hadde Microsoft på denne tiden kommet på banen med StreetSide. Tjenesten er i dag en del av Bing. Den dekker en del byer og områder i USA, Spania, Frankrike og Storbritannia. Bildematerialet ble i alle fall oppdatert og utvidet i desember i fjor.

I 2011 kom Nokias Ovi Maps med gatebilder fra blant annet Oslo.

Gatebilde-dekningen til Google og Microsoft (Bing) i juni 2015
Gatebilde-dekningen til Microsoft (øverst) og Google (nederst) i juni 2015 Bilde: Microsoft og Google
 

Bakgrunn: Nokia utfordrer Google Earth i nettleseren

 

Nykommer

Den nyeste aktøren på markedet er muligens Mapillary, som kun tilbyr en gatebildetjeneste basert på så langt 20 millioner vanlige fotografier fra brukerne. Det er beregnet at dette dekker veistrekninger på til sammen 614 millioner kilometer.

Omdiskutert

Bilder fra gateplan er kontroversielt, ikke minst i Europa og spesielt i Tyskland, hvor Google ikke har samlet nye bilder for Street View-tjenesten siden 2011.

På mange av de eksisterende bildene fra Tyskland har bygninger blitt gjort uskarpe etter ønske fra eierne. Man kan be om dette også i andre land, men det skjer tilsynelatende sjelden.

I andre tilfeller har Google blitt saksøkt fordi bilene har tatt bilder av aktivitet eller steder som deltakere eller eiere ikke har ønsket avbildet. Andre har tvert imot ønsket å være med på bildene.

Verktøy for skattefuten: Tar snyltere med Street View 

WLAN-soner

Den delen av Googles Street View-virksomhet som har fått mest negativ oppmerksomhet, skyldtes at selskapet under kjøring med bilene også registrerte styrken på WLAN-soner i området. Slike data kan brukes av blant annet smartmobiler og karttjenester til posisjonering, for eksempel når GPS-data ikke er tilgjengelig.

Google var langt fra den første aktøren til å gjøre dette, men Googles programvare inneholdt en kodebit som også samlet inn bruddstykker av brukerdata fra ikke-krypterte WLAN-soner, istedenfor bare SSID-informasjon og MAC-adresser.

Ifølge Google var ikke selskapet klar over denne koden før dataene ble revidert av selskapet, rett før en overlevering av dataene skulle gjøre til  tyske personvernmyndigheter.

Google har blitt bøtelagt for dette, men fortsatt er ikke saken avklart i alle land hvor myndighetene har saksøkt Google for denne virksomheten.

Google: - Bytt navn på aksesspunktet

 

Tilrettelagt

Apple kommer likevel til et relativt dekket bord, hvor de fleste av spørsmålene rundt gatebilder og personvern har blitt avklart. Det skal likevel en iherdig innsats til for å dekke like store områder som Google. I tillegg må mange steder fotograferes på nytt etter en stund fordi omgivelsene har endret seg.

For bildene har liten verdi når de ikke lenger stemmer med virkeligheten.

Kommer snart: Lover bedre Google Maps uten nettilgang

Kjøretøyene

Nøyaktig hvordan Apple foto-kjøretøyer ser ut, er uklart. Men flere publiserte tidligere i år bilder og en video at av spesielt utstyrte biler i USA som skal være leaset av Apple. Det ble den gang også diskutert om det kunne dreie seg om selvstyrende biler, for de er ganske annerledes utstyrt enn bilene som Google og andre har brukt.

Bakgrunn: Disse dataene samler Google-bilene inn 

Til toppen