BEDRIFTSTEKNOLOGI

BankID falt ned for 3,2 millioner brukere

Alle løsningene rammet. - Dette er ganske uvanlig. Vi beklager.

BankID ble rammet av store problemer onsdag morgen. Hva som skjedde er foreløpig uklart.
BankID ble rammet av store problemer onsdag morgen. Hva som skjedde er foreløpig uklart. Bilde: Marius Jørgenrud
10. juni 2015 - 09:11

OPPDATERT: Klokken 09.35 ble BankID igjen friskmeldt. Da hadde tjenesten vært nede i drøyt tre og en halv time.

Normalt har BankID svært høy oppetid, men noe gikk galt onsdag morgen.

I skrivende stund har tjenesten vært nede eller ustabil i over tre timer.

Det får konsekvenser for de fleste av Norges nettbanker.

DnB opplyste allerede klokken 06.24 onsdag følgende på egne nettsider: «Akkurat nå er det problemer med BankID og BankID mobil. Vi er på saken, og jobber nå med å rette opp i feilen. Inntil videre kan du logge inn med alternativet Uten BankID».

I nettbanken til DnB gir selv lenken til driftsstatus, som oppgir at det er feil med BankID med «les mer», en egen feilmelding. Følger man lenken får man opp en ny side med beskjeden «Feil: klarte ikke å etablere databasetilkobling».

Les også: BankID ga trøbbel for Android-brukere

Problemene oppsto ved 6-tiden.

Hege Steinsland i BankID Norge forteller at organisasjonen har innblikk i hva danske NemID gjør i forhold til bruken av Java, men at det er flere av forholdene i Norge som er annerledes enn i Danmark.
Hege Steinsland i BankID kan foreløpig ikke gjøre rede for hvorfor tjenesten falt sammen onsdag morgen. Bilde: BankID
- Dette er ikke så hyggelig. Det er nedetid, rett og slett, sier BankIDs kommunikasjonssjef Hege Steinsland til digi.no.

Hun kan bekrefte at samtlige av tjenestene deres er berørt. Det inkluderer også BankID på mobil og Java-fri BankID.

- Alle ressurser er satt på saken for å kunne rette feilen så raskt som mulig. På vegne av BankID beklager vi, sier Steinsland.

Fikk du med deg?: Java-fri BankID endelig lansert

Ukjent årsak

Hva som faktisk har skjedd, digi.no ber som vanlig om en teknisk forklaring, er det foreløpig for tidlig å si noe om.

- Vi synes det er litt for tidlig å komme med våre hypoteser, sier hun.

Det er heller ikke mulig å anslå noe tidspunkt for når tjenestene vil fungere som normalt igjen.

- Nei, vi har ikke fått noen indikasjon på det. Våre beste ressurser jobber med saken.

Kommunikasjonssjefen forklarer at BankID har 3,2 millioner nordmenn som registerte brukere. Alle disse er berørt dersom de i morgentimene onsdag forsøker å benytte innloggingstjenesten.

- Hvis de akkurat i disse timene skal inn i nettbanken, for eksempel. Så møter de muligens en reserveløsning.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Fire år siden sist

Ifølge Steinsland er det svært sjeldent at BankID opplever driftsutfall av denne typen. Da må vi flere år tilbake.

- Jeg tror vi må tilbake til 2011, midt på sommeren i juli. Da var det heldigvis en veldig feriestemning rundt om kring. Vi må så langt tilbake for å ha opplevd lengre nedetid, som da var på rundt fem timer.

Fra den gangen: BankID falt ned

- Kan problemene i dag skyldes ekstra påtrykk, ettersom mange nordmenn i disse dager får feriepenger. Er dere forberedt på ekstra trafikk?

- Jeg tror ikke det er noen sammenheng der. Men jeg vil ikke spekulere for mye, avslutter Steinland.

BankID er basert på en samordnet infrastruktur som er utviklet av banknæringen gjennom BankID Samarbeidet, i regi av Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Det er Nets, tidligere Bankenes Betalingssentral (BBS), som drifter infrastrukturen.

BankID vil gi digi.no en nærmere teknisk forklaring på problemene senere. Vet du noe om saken? tips redaksjonen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.