Nederlandske DHL-ansatte plukket varer mer effektivt og med færre feil når de brukte system integrert i smarte briller. (Foto: DHL)

– Bedre lagerstyring med smarte briller

DHLs pilotprosjekt gjorde de ansatte betydelig mer effektive.

Smarte briller som Google Glass har ikke fått helt den mottakelsen leverandørene har håpet på, men kanskje dette delvis skyldes at målgruppen har vært feil.

Logistikkselskapet DHL, som er eid av Deutsche Post DHL, har sammen med kunden Ricoh og teknologileverandøren Ubimax gjennomført et pilotprogram hvor til sammen ti lageransatte i Bergen op Zoom, Nederland, tok i bruk smarte briller som guidet dem gjennom lageret ved hjelp av grafisk informasjon som ble vist av brillene.

Ved å se inn i brilleglassene fikk de ansatte tilgang på informasjonen knyttet til hver spesifikke oppgave i lagerhåndteringsprosessen, som hyllenummer, produktets spesifikke plassering og beholdning.

Konklusjonen etter tre uker var at effektiviteten til de ansatte var økt med 25 prosent. Dette skyldtes blant annet at antallet feil som de ansatte gjorde, ble redusert til null. Innenfor tidsrammen ble mer enn 20 000 produkter registrert og 9000 ordrer fullført.

Brukergrensesnittet som lagermedarbeiderne til DHL kunne se ved hjelp av smartbrillene.
Brukergrensesnittet som lagermedarbeiderne til DHL kunne se ved hjelp av smartbrillene. Bilde: DHL

– Lagerhåndtering og -registrering gjennom smartbrille-teknologi viser seg å være en betydelig støtte for våre ansatte, og øker effektiviteten betraktelig. Utviklingen representerer også en betydelig fordel for våre kunder, da vi får mulighet til å tilby raskere levering av pakker, sier Jan-Willem De Jong, direktør for teknologiavdelingen til Deutsche Post DHL i Benelux, i en pressemelding.

Videre planer

DHL og Ricoh evaluerer nå hvordan ordningen kan utvides.

– Vi følger spent med på ny teknologi og innovasjon som kan videreutvikle logistikkbransjen, sier Terje Aarbog, administrerende direktør i DHL Express i Norge.

– Med smarte briller er kunden i fokus, og en slik teknologi muliggjør raskere og så godt som feilfri betjening av kundene, fortsetter han.

Brillene som ble brukt i forsøket var Google Glass og Vuzix M100. Utgangspunktet for pilotprosjektet var en trendrapport som DHL publiserte i fjor sommer. Den omhandler nettopp utvidet virkelighet som effektiviseringsverktøy i logistikknæringen. Ifølge DHL var rapportens full oppløftende og førte til at selskapet ville undersøke hvor stort potensialet for effektivisering var i et reelt tilfelle.

Til toppen