BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bruker Second Life til nettverksbygging

Linn Cecilie Hansen og hennes kollegaer bruker Second Life til å pleie sine kontakter.

12. jan. 2007 - 13:47

Second Life er en virtuell 3D-verden som kan minne veldig mye om et spill. Man kan gå rundt og prate med andre som har tatt turen innom, man kan lage 3D-objekter av forskjellig slag og man kan bygge seg et virtuelt hjem eller et virtuelt avdelingskontor.

Sistnevnte har flere internasjonale giganter gjort. IBM, Sun, Microsoft og Cisco er bare noen av de mange som har entret denne virtuelle verdenen. Norske bedrifter har til nå glimret med sitt fravær, selv om det er endel nordmenn som bruker tid der inne. En av dem er Maximilian Milosz, som digi.no har skrevet om tidligere.

    Les også:

Design Container er et lite norsk oppstartsselskap. De jobber med reklame og design og har begynt å ta i bruk Second Life som et verktøy i arbeidshverdagen. De begynte å se på Second Life i november/desember og har nå etablert seg med eget luksuriøst kontor.

- Vi oppdaget at det var mye bedriftsfolk der inne som snakker sammen. De starter prosjekter sammen og driver aktiv nettverksbygging, sier Linn Cecilie Hansen.

I den virkelige verdenen er hun prosjektleder i Design Container, mens hun i Second Life går under navnet Ela Oliva.

- Det er viktig for oss å være med på hva som skjer. I starten viste vi ikke hva vi ville med Second Life. Vi etablerte et kontor for å eksperimentere og teste det ut, sier Hansen.

Allerede nå har de fått kunder som har lyst til å prøve ut mulighetene som Second Life byr på.

- Vi jobber med et prosjekt for et arrangement som har lyst til å prøve ut mulighetene Second Life. Vi skal bygge en replika av arrangementet i de skal arrangere i den virkelige verdenen. Det er et teknologiarrangement som skal åpne før selve arrangementet, sier Hansen.

Dette virtuelle arrangementet skal gjøre det mulig for deltagerne å bli kjent med det virkelige arrangementet, med andre deltagere og med de som stiller ut før selve arrangementet starter. For å få integrasjonen til å bli best mulig, gjør de også noen teknologigrep.

- De lager nå en teknologiløsning for å kunne sende SMS fra Second Life til Real Life, sier Hansen.

Design Container driver ikke selv med å bygge verken bygninger, klær eller andre ting i Second Life. Den jobben overlater de til etablerte eksperter.

- Vi tegner det vi ønsker å få bygd og setter ut selve byggingen til en tredjepart, sier Hansen.

Det virtuelle kontoret har mange fellestrekk med det fysiske kontoret Design Container har i Oslo, men det er større og markant mer luksuriøst. Blant annet har de en egen bar for ansatte og kunder i toppetasjen. Den og møterommet blir flittig brukt for å pleie profesjonelle relasjoner.

- Jeg har mye kontakt med et nederlandsk kommunikasjonsbyrå som jeg traff gjennom Second Life. De sier at Second Life er kjempestort i Nederland og at de kommer til å bruke det til pressekonferanser, sier Hansen.

- Vi har kontoret og leier grunnen det står på. Så lar vi våre samarbeidspartnere bruke det, sier Hansen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Selve kontoret koster heller ikke mye. Det koster litt å få laget et bygg og fylle det opp, deretter er det en fast leiesum.

- Vi betaler 35 dollar i måneden. I tillegg har vi investert endel tid og det prøver vi å begrense til etter klokken fire, helst etter seks. Det er først når en kunde betaler for timene at vi vil begynne å bruke det i arbeidstiden, sier Hansen.

Det er lett å la seg rive med i begeistring for Second Life og alle mulighetene som tilsynelatende finnes, men det er endel utfordringer. Second Life sliter med mange bugs og brukertallet er ikke så stort som man kanskje kan få inntrykk av. Av over to millioner registrerte brukere, er konsensusen at det neppe er mer en 10 prosent som fortsetter å bruke det etter å ha prøvd det en gang eller to.

- Vi har ikke tjent noe penger på det ennå og det er ikke sikkert vi kommer til å gjøre det heller, sier Hansen til digi.no.

Hun ser på Second Life som en spennende nyvinning som det er artig å leke med, i tillegg til at det kan bli et viktig miljø for bedrifter å ha en tilstedeværelse i. Da ser hun mest for seg at det blir et supplement til andre markedsføringsarrangement.

- Møterommet bruker vi endel. Der kan vi også kjøre PowerPoint presentasjoner, sier Hansen.

Det blir flittig brukt. Rett før digi.no kom på besøk, kjørte de et virtuelt møte med en av sine kunder gjennom Second Life. Det var første gang kunden hadde prøvd Second Life, men de har en god generell teknologiforståelse det gikk greit.

- Det er det at man kan sitte med sammen og se på PowerPoint-presentasjon og at man kan vise bilder. Jeg opplever det som mer personlig enn et "vanlig" nettmøte. Man føler at man sitter overfor den andre personen, i motsetning til når man bruker tekst, sier Hansen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.