GÅTT UT PÅ DATO: Bransjeveteran Helge Skrivervik mener at mange av publiseringsløsningene er basert på tankegods fra 1990-tallet og tiden da de første hjemmesidene dukket opp. (Foto: Zoonar GmbH / Alamy/All Over Press)

CMS utgått på dato

KRONIKK: Løsningene henger igjen på 1990-tallet, mener Helge Skrivervik.

KRONIKK: Content Management systemer definerte starten på web-alderen - for 15 år siden. Førstegenerasjons statiske websider ble avløst av innhold med innpakking. CMS forenklet organiseringen av innhold, skilte presentasjon fra innhold, knyttet innholdstyper sammen og leverte bruker- og situasjonstilpasninger «on the spot». På 1990-tallet.

Nå skriver vi snart 2015, og webben er standardkanal for det meste av vår internett-relaterte hverdag. Internet of things er et faktum, en enorm digital transformasjon er i gang, og data har fått sin renessanse. Markedet flytter oppmerksomheten fra infrastruktur og løsninger til tjenester og data. Tilgang, tilgjengelighet, utnyttelse, presentasjon, kombinasjon og filtrering av data.

På 1990-tallet og store deler av 2000-tallet var «content» en spesiell kategori data: Data som skulle, kunne eller burde vises på web, delta i webløsninger. I dag er kategoriseringen borte. Content er data – med opplagte konsekvenser: Content Management = Data Management.

Helge Skrivervik er teknologianalytiker og partner i myMayday.com. Han har over 30 års fartstid fra IT-bransjen, blant annet som grunnlegger av Skrivervik Data.
Helge Skrivervik er teknologianalytiker og partner i myMayday.com. Han har over 30 års fartstid fra IT-bransjen, blant annet som grunnlegger av Skrivervik Data.

Tungt å svelge for en hel industri som fortsetter videreutvikling av verktøy med idémessig opprinnelse fra en annen tidsalder.

Avleggs
Vi har den største respekt for Plone, Drupal, Alfresco, Joomla, Mambo og flere titalls i samme selskap, men registrerer at mange har gått ut på dato i idémessig forstand.

Et viktig element i konverteringen til heldigital verden er frigjøring av data fra tradisjonelle siloer. Fokus på tilgjengelighet. Data innelåst i CMS, ERP, CRM eller andre klassiske systemer, har mindre verdi enn data som er lett tilgjengelige – for andre tjenester, nye tjenester, kreative kombinasjoner som ingen har tenkt ut enda.

Et langt lerret å bleke, og en viktig konseptuell terskel å forsere. I vårt eget særdeles enkle tilfelle – myMAYDAY.com – har vi hatt stor glede av Plone CMS i 10 år. Vi kunne ha fortsatt – konvertert til ny generasjon, utnyttet opparbeidet kunnskap og erfaring, med garantert godt resultat. Men det smaker ikke godt i forhold til utviklingen. Derfor velger vi et enkelt verktøy som er åpent i begge ender, lett og utskiftbart med minimale konsekvenser for dataene. Vi kaller ikke WordPress et CMS, men et presentasjonsverktøy med administrative database-funksjoner. Funksjoner vi kan gjøre direkte eller via andre verktøy.

Om 5 år har vi andre muligheter, nye verktøy – og nye+gamle data. Alle lett tilgjengelige, presenterbare, kombinerbare og så videre. Det er data + tilgjengelighet vi lever av. Begge ivaretas bedre og bredere av Data Management enn av Content Management.

Slipp dataene fri, det er 2015!

(Innlegget er tidligere publisert på IT-bloggen til Helge Skrivervik. og er gjengitt med tillatelse.)

Delta i debatten
Informasjon om debattinnlegg og kronikker i digi.no

Alle innlegg må sendes til redaksjon@digi.no. Husk å legge ved et portrettbilde. Vi forbeholder oss retten til å redigere innsendt materiale.

    Les også:

Til toppen