Med appen Mivai tror Kristiansand-bedriften Gomobile at de skal klare å lage et drosje-alternativ til Uber. (Foto: Gomobile AS)

Uber-konkurranse

Denne appen skal redde taxibransjen fra Uber

Norsk selskap forsøker å samle næringen om én løsning.

Drosjenæringen er ikke helt fornøyde med konkurransen fra Uber. Argumentet er at drosjer er gjennomregulerte, og blant annet krever løyver, kjøreseddel og godkjent utstyr. De må også være tilknyttet en sentral.

Det er ikke vanskelig å argumentere for at persontransport mot vederlag uten løyve, som Uber og Haxi, kan være ulovlige. Både Samferdselsdepartementet, Norges Taxiforbund og Oslo kommune har i større eller mindre grad involvert seg i dette.

De to sistnevnte har anmeldt Uber for å drive ulovlig drosjesentral.

Nylig ble tre Uber-sjåfører i Oslo politianmeldt for pirattaxikjøring. I fjor ble tre Haxi-sjåfører anmeldt (og senere frikjent) i Stavanger.

Det til tross: I høst meldte Uber at over 10 000 har lastet ned appen. En Uber Pop-sjåfør vant dessuten også nylig frem i Oslo tingrett, etter at politiet anmeldte ham for pirattaxivirksomhet, skriver Aftenposten.

Lanserer «Uber for taxi»

Uansett er tjenestene en gråsone, og den ønsker nå Kristiansand-selskapet Gomobile AS å utnytte. De har lansert tjenesten Mivai.

Tanken er at lave priser og enkel bestilling har vært noen av grunnene til at Uber gjør det bra. Så ved å gjøre det like enkelt å bestille vanlig drosje, og å gi en pris på forhånd, skal Mivai være en mulighet for drosjenæringen å komme på offensiven.

Når du skal bestille en tur i appen, listes tilgjengelige drosjeselskaper opp etter pris. Det selskapet som tar minst for turen havner øverst i listen. Deretter kan du bestille drosje rett fra appen.

Dette skal også gjøre at drosjeselskapene skal være mer på tå hev med tanke på prising av tjenestene sine. Appen gjør det enkelt å sammenligne prisene for en gitt tur.

Brukerne kan også gi drosjeselskapet en karakter etter turen. Det skal gjøre at selskapene skal fokusere på god service i tillegg.

Mivai
Roberth Vestbø, daglig leder i Gomobile AS. Bilde: Gomobile AS

Få sentraler tilknyttet

Det er imidlertid ikke mange drosjeselskaper som har knyttet seg til Mivai enda. En rask gjennomgang viser at ingen av sentralene i Oslo eller Trondheim er tilknyttet, mens Bergen og Stavanger har én tilknyttet sentral hver.

Det er kun tilknyttede sentraler som lar deg bestille tur direkte i appen. De øvrige sentralene må du ringe til.

– Vi jobber med å få på plass direktebestilling i Oslo. Det står litt på sentralenes vilje til å tilknytte seg, sier Roberth Vestbø, daglig leder i Gomobile til digi.no.

Han forteller at de har snakket med mange drosjesentraler, og at de er positive til konseptet. Med tanke på utfordringen fra Uber, er de interessert i å få på plass løsninger. Vestbø mener imidlertid det er vil ta litt tid å få gjennomslag.

– Det er løyvehaverne som sitter med makten i sentralene, så det er litt komitéarbeid som må gjøres unna først.

Må kobles mot ulike systemer

At det er mange forskjellige drosjesentraler, og at de har ulike datasystemer er også en utfordring. Integrasjon må på plass for at direktebestilling via appen skal fungere.

Til nå har de integrert Mivai med systemet Transport Data Systems, som blant annet brukes av Hedmark og Oppland Taxi, Taxi 1 i Bergen, Haugaland Taxi, Sandnes Taxi, og begge sentralene i Kristiansand.

Andre sentraler bruker andre systemer, og her må Gomobile eventuelt få integrert løsningen sin.

Et alternativ er ifølge Vestbø å koble løsningen opp mot SUTI-systemet, som alle som driver offentlig kjøring er pålagt å være tilknyttet. Det forutsetter også at SUTI åpner systemene sine.

Et annet hinder kan være de som eier datasystemene, eller drosjesentralene selv, forteller Vestbø.

– Taxiappene fra taxisentralene er ofte utviklet av systemleverandøren. Vi lager en app som kan konkurrere med dem. Men det blir litt som å bestille hotell. Du kan enten velge å bestille rom gjennom nettsidene til hotellet, eller du kan bruke Hotels.com, og få flere tilbud. Det ene utelukker ikke det andre. Alle bestillinger sentralene kan få er en god ting, sier Vestbø.

Opp til sentralene hva de vil tilby

I øyeblikket får du også bare et prisestimat i appen. Vestbø forteller at den reelle prisen gjerne er litt lavere enn oppgitt, ettersom estimatet er basert på kjørerute og tid via Google Maps. Den reelle tidsbruken er gjerne kortere.

Sentralene har mulighet til å tilby fast pris via appen, om de ønsker det. De kan også åpne for tilbud, promokoder og annet via appen.

Ambisjonene er uansett av det grandiose slaget. Mivai skal ifølge pressemeldingen bli drosjenæringens svar på Uber – også internasjonalt.

– Vår inntreden på hjemmemarkedet er bare første steg på vei til det globale markedet. Uavhengig om du lander på Gardermoen i Oslo eller JFK i New York, skal du kunne Mivaie deg en taxi, sier daglig leder i Gomobile, Roberth Vestbø i pressemeldingen.

Uber kveler ikke drosjenæringen i hjembyen

Drosjenæringen risikerer i ytterste konsekvens å få en konkurrent på samme måte som hotellnæringen har fått merke Airbnbs inntog i overnattingsmarkedet.

Likevel er det ikke helt sikkert at det er den sikre død for drosjenæringen. I San Francisco, Ubers hjemby, gikk antallet søknader om drosjeløyve og kjøreseddel kraftig ned etter at Uber åpnet tjenesten Uber X, som formidler turer for privatpersoner.

I 2013 eksploderte imidlertid antallet søknader om løyve og kjøreseddel betraktelig, skriver Wall Street Journal. Grunnen er, ifølge en eier av et drosjeselskap i byen, at Uber-sjåfører innser at de kan tjene mer på å kjøre drosje.

Til toppen