Apple CarPlay (t.v.) og/eller Android Auto (t.h.) vil komme i enkelte bilmodeller innen utgangen av året. (Foto: Apple og Google, fotomontasje: digi.no)

Derfor er bilen viktig for Apple og Google

Kampen er i gang mellom CarPlay og Android Auto.

KOMMENTAR: Det kommende året skal smartmobiler få en langt mer sentral rolle i nye biler. Det er i alle fall det Apple og Google håper på. Apple introduserte iOS in the Car i juni 2013. I mars i år ble dette døpt om til CarPlay. Google kunngjorde i januar lignende planer for Android i forbindelse med etableringen av Open Automotive Alliance. Under Google I/O denne uken ble det kjent at systemet har fått navnet Android Auto.

Felles for begge er at det først og fremst handler om å integrere smartmobilen i førermiljøet. Føreren vil kunne benytte hendler og knapper på rattet, en sentralt plassert og forholdsvis stor berøringsskjerm, i tillegg til tale. Appene som brukes vil være installert på smartmobilen. Uten en tilkoblet smartmobil vil systemene sannsynligvis bare tilby grunnleggende funksjonalitet.

Det er flere fordeler med denne tilnærmingen. Den viktigste er at brukeren kan ta med seg sin personlige smartmobil og koble den til i enhver bil som støtter den. Personlige innstillinger og utvalget av apper vil være det samme. En annen fordel er at programvaren kan oppdateres helt uavhengig av bilens tilgang til internett.

Hvorfor er så selskaper som Apple og Google så opptatte av å få tilgang til folks biler? Jo, det handler blant annet om en mulighet til å beholde kundene over lengre tid. Årsaken er at mange skifter ut bilen mye sjeldnere enn de bytter ut smartmobilen.

I 2012 presenterte analyseselskapet IHS tall om hvor lenge amerikanske bileiere beholder bilen før de kjøper en ny. De som hadde kjøpt helt ny bil, behold den i gjennomsnitt i 71,4 måneder, mens de som hadde kjøpt brukt bil behold den i gjennomsnitt i 49,9 måneder. I USA skifter veldig mange ut mobilen etter to år (24 måneder) fordi det er så vanlig å kjøpe mobil med to års bindingstid fra mobiloperatøren.

Aftenposten omtalte den gang disse tallene og fikk vite av Opplysningsrådet for veitrafikken at det ikke fantes tilsvarende tall for Norge. Men basert på tall om antall eierskifter i året kom man fram til et omtrentlig og gjennomsnittlig tall for varigheten på eierskapene på 5,8 år eller 126 måneder. Gjennomsnittsalderen på norske biler var på 10,5 år både i 2011 og 2013. I USA var gjennomsnittsalderen på 11 år i 2011, ifølge Aftenposten.

I fjor ble det importert 2,9 millioner mobiltelefoner til Norge, ifølge SSB. Gjennomsnittsverdien på disse var på mer enn 2.200 kroner. Dersom man antar at alle de 5,1 millioner innbyggerne i Norge har mobiltelefonen, byttes samtlige i teorien ut i løpet av en periode på under to år. I virkeligheten er det ikke så enkelt. Noen har mer enn én mobiltelefon, noen beholder mobilen mye lenger enn to år, mens andre bytter mobil flere ganger i året.

Dersom bilen bare støtter én smartmobilløsning og bileieren faktisk bruker denne, så er sannsynligheten høy for at bileieren vil velge samme smartmobilplattform også når bindingstiden er over. I alle fall dersom ikke utskiftingen av bil og smartmobil skjer omtrent samtidig. Dette utgjør et ny og mer omfattende mulighet for innelåsing av kundene til én plattform enn det som til nå har eksistert i dette markedet. De færreste vil bytte bil og bilmerke bare fordi en annen smartmobilplattform har blitt langt mer attraktiv siden sist.

Nå er det ikke gitt at det vil bli slik. For øyeblikket er det 20 bilprodusenter som har forpliktet seg til å tilby biler med CarPlay. Fem av disse skal komme med modeller i år. 28 bilprodusenter, som er medlemmer av Open Automotive Alliance, har lovet å lansere biler med støtte for Android Auto. Men det er 11 bilprodusenter som i alle fall foreløpig en fot i begge leire.

Det sistnevnte kan bety at disse bilprodusentene enten velger å komme med biler som støtter både CarPlay og Android Auto, at kundene av nye biler må velge mellom det ene eller det andre systemet ved bestilling, eller at noen bilmodeller utstyres med det ene systemer og andre med det andre systemer, alt ettersom hva bilprodusenten mener er mest attraktivt for den enkelte målgruppen.

Uansett hva bilprodusentene velger å gjøre, vil denne utviklingen føre til at det blir enda litt vanskeligere for alternative smartmobilplattformer vekke interesse hos bilister. Det er lite sannsynlig at bilprodusentene velger å satse utelukkende på en plattform som bare et lite mindretall av kundene bruker.

    Les også:

Til toppen