Jon Stephenson von Tetzchner i Vivaldis nye hjem. Planene er ambisiøse. (Bilde: Thomas Marynowski)
Man kan nesten se de gamle Opera-kontorene fra vinduet til Vivaldi. Bevisst? (Bilde: Thomas Marynowski)
Da digi.no besøkte Vivaldi var det relativt tomt, men selskapet er nå over 20 personer, og blant annet flere tidligere Opera-ansatte er på vei inn. (Bilde: Thomas Marynowski)

nettlesere

– Det er mange der ute som trenger Vivaldi

Jon von Tetzchners plan for å kapre krevende nettbrukere.

MØLLEPARKEN (digi.no): Jon von Tetzchner er for fullt tilbake i medienes søkelys - hans nye nettleser Vivaldi har fått en god mottakelse etter to «tekniske sniktitter», som er fungerende, men mangler fortsatt en del av funksjonene utviklerne jobber med.

Bedre plass

Den profilerte Opera-grunderen er fremdeles bosatt i Boston i USA, der Vivaldi nå blir administrert fra, mens hoveddelen av utviklingen skjer på kontorer i Oslo og Island. Kontorer ja - siden sist har nemlig Vivaldi flyttet inn i egne lokaler ved Akerselva, bare et lite steinkast unna de opprinnelige kontorene til Opera.

Les også: Smeller til med ny norsk nettleser.

Von Tetzchner unner seg en tur til Oslo en gang i blant, og sist digi.no møtte ham, var det nettopp i forbindelse med lanseringen av den første testversjonen av Vivaldi. En lansering som kom ut av det blå for mange, selv om teamet hadde holdt på med prosjektet en god stund. 

– Etter at jeg slutta i Opera tenkte jeg at jeg skulle gjøre noe annet. Det endte med at vi flyttet til USA for å prøve noe nytt. Samtidig prøvde jeg meg på den andre siden med å være investor, investere i noen startups, og kom også i gang med Innovation House, forteller von Tetzchner, før han nevner et viktig punkt i historien om Opera: 

– De beslutningene som Opera tar i den perioden, for det første om å droppe Presto (renderingmotoren Opera hadde basert seg på i en årrekke, journ. anm.). Det synes jeg var feil. Jeg synes vi hadde bygd opp en kodebase som var fryktelig bra, men det er klart at det krevde en del vedlikehold. Den beslutningen om å drepe Presto ble egentlig tatt litt tidligere, før jeg sluttet som administrerende, i perioden etterpå prøvde jeg å påvirke på å satse mer, men det var ikke en uventet beslutning. 

– Det å gå etter en annen brukergruppe er noe annet. For det første så jeg responsen hos brukerne - Opera hadde en symbiose med brukere, jobbet veldig tett med dem, og responsen var veldig fortvilet. Jeg var i samme situasjon. Hva skulle jeg bruke? Inkludert email, jeg var bortskjemt med å bruke Operas epost-klient og så rett og slett ingen annen løsning. 

– Dermed kom ideen med å lage en ny browser. Da var det nesten 2013.

Det går fremover for Vivaldi.

Satt dere da i USA og jobbet? 

– Vi hadde spiren av et team. Det var en sonderingsfase, vi brukte en del tid inn i 2014 der vi på en måte jobber med å finne ut hvordan vi skal gjøre dette her. Vi hadde en del diskusjoner om hvordan vi skulle fått dette til. Jeg var da i USA, men teamet var spredt. Vi ønsket å holde ting litt skjult, og ville ikke kontakte masse mennesker. Noen av de som kom til oss var tidligere Opera-folk, så ansatte jeg noen i Island som ikke var en del av Opera-systemet. Det var aldri planen å rekruttere Opera-folk bevisst. 

– Vi gjorde ting i det skjulte frem til i vår, da vi gikk live. 

Vivaldi fikk øyeblikkelig oppmerksomhet, nettleseren skulle åpenbart ikke konkurrere med giganter som Chrome eller Firefox, ikke en gang med Opera. Den skulle heller bringe tilbake den gamle Opera-følelsen, som de opprinnelige brukerne hadde savnet.

Brukeropplevelsen er vesentlig

– Det er ikke bare Presto det handler om, en annen ting var grensesnittet. Opera tenkte alltid annerledes, og vi har samme filosofi. Vi skal tilpasse oss brukeren, vi skal ikke være redd for å legge inn avansert funksjonalitet, det skal være enkelt tilgjengelig. Det er en annen filosofi enn alle andre i browsermarkedet. Da vi gikk live var det mange som var enige i at vi trengte et alternativ til den enkle browseren, sier von Tetzchner. 

Det har heller aldri vært noe hemmelighet at målgruppen til Vivaldi ikke er «folk flest», men kravstore nettbrukere. Igjen - kjernepublikummet til Opera slik det var i gamle dager. De som gjerne vil bidra, være med å påvirke utviklingen, de som jobber på spesifikke måter.

Man kan nesten se de gamle Opera-kontorene fra vinduet til Vivaldi. Bevisst?
Man kan nesten se de gamle Opera-kontorene fra vinduet til Vivaldi. Bevisst? Bilde: Thomas Marynowski
 

– En vanlig bruker som bare skal besøke nettsider trenger ikke oss. Men de som kanskje har 30 faner åpne til enhver tid, aktivt bruker bokmerker, bruker tastetrykk og «gestures», den type ting for å spare tid og være effektive. Man kan spørre seg selv hvor mange det er, jeg tror det er ganske mange. Det er ikke majoriteten av markedet, men ti prosent? Tyve?

Vi kan ikke la være å spørre om hvilke funksjoner som von Tetzchner føler skiller Vivaldi mest ut fra mengden, og som er mest egnet til målgruppen?

– Det er kanskje det med håndtering av vinduer, det som er unikt med det er at man har massevis av tabs, og da lar vi deg lage tab stacks. Når du da kan «tile» sidene etterpå - verdien av det er når du har en stor skjerm med veldig høy oppløsning.

Eller flere skjermer?

– For så vidt, men det som har skjedd er at 4K-skjermer er noe som kommer. Det vil bli mer og mer normalt fremover. Vi har hatt et tak på 1080p en stund, det var det maksimale på mange måter, ikke minst for bærbare. Men nå har vi fått iMacen med 5K-skjerm, du har fått laptoper med 4K, du kan kjøpe deg en 40 tommers 4K-skjerm til 3000 kroner. Det er nytt. Tidligere når man hadde en stor skjerm betydde det at man kunne se ting større. Nå kan man se mer. Det er en annen type problemstilling. Det er klart at når man ser på en webside på en 4K-skjerm så er det 75 prosent luft. Da er det bedre å utnytte det med å ha flere sider og flere stacks ved siden av hverandre. Det er en skikkelig power user-følelse. Det er den type ting vi synes det er morsomt å jobbe med.

Den første testversjonen av Vivaldi ble lastet ned 400.000 ganger på veldig kort tid.

Det er altså godt etablert poeng nå - Vivaldi er for spesielt interesserte. Men likevel kommer man ingen vei uten å holde et øye med hvordan markedet utvikler seg og hva de brede trendene er. Stadig flere bruker nettet på farten. Selv Opera er blitt en betydelig aktør når det gjelder mobile nettlesere, spesielt i land der infrastrukturen er dårligere utbygd. Hva er Vivaldis tanker om dette? 

– Vi har klart ambisjoner om å gå i mobil retning. Den største andelen av Operas mobilbrukere bruker Opera Mini. Den komprimerer. Opera Mini kjører fortsatt på Presto. Det var en veldig effektiv kodebase. Å bruke Chromium koster for mye, og det er grunnen til at Opera ikke har tatt den svitsjen. Vi har visse begrensninger i forhold til kodebasen vi bruker, siden vi bruker Chromium. Så vi får se - vi skal lage et mobilt produkt, men dette med å klare å gå til de minste telefonene med den kodebasen vi har er ikke noe vi skal prioritere. 

Men kan vi få et hint når en eventuell mobilversjon kommer? 

– Vi har ikke noe tidsperspektiv på det. Vi har begynt å se på det, vi må tenke på hvordan vi kan gjenbruke kode i størst mulig grad. Vi har ikke noe produkt å vise, fokuset er å få ferdig desktop-browseren, og så tar vi mobilbrowseren etterpå. 

Hvilke plattformer ville i så fall vært mest interessante? Er det bare Android som gjelder? 

– Hovedproblemet er at vi vil bruke samme kodebasen, og det får man ikke på iOS. Så det vil bety et betraktelig større løft. Vi skal tilpasse oss plattformen, men der må vi gjøre dobbelt arbeid. Så lenge Apple blokkerer alternative browsere så er det vanskelig å få til.

Les også: Her vokser Telenor raskere enn noe annet sted

Da digi.no besøkte Vivaldi var det relativt tomt, men selskapet er nå over 20 personer, og blant annet flere tidligere Opera-ansatte er på vei inn.
Da digi.no besøkte Vivaldi var det relativt tomt, men selskapet er nå over 20 personer, og blant annet flere tidligere Opera-ansatte er på vei inn. Bilde: Thomas Marynowski
 

– Det har vært en endring hos Apple i forhold til hvor bra motoren du får tilgang til skal kjøre, den kan kjøre like fort som deres. Men det var ikke snakk om å kunne legge inn egen motor. Vi bruker jo WebKit vi også, men via Chromium. Så det er en utfordring. Men mye kan skje... 

Ser fremover

Med fine nye kontorer, nye utgivelser på trappene og et generelt høyt ambisjonsnivå, kan man tolke seg til at staben vokser. Vi spør grunderen om de satser på å ansette nye medarbeidere i tiden fremover. 

– Vi har nå et brukbart team, og det kommer inn noen nye mennesker. Opera hadde nå en runde der de lot fryktelig mange flinke mennesker gå, vi plukket noen av dem, og vi skulle gjerne plukket alle. Men det kan vi ikke. Vi får uansett en styrkning av staben, bekrefter von Tetzchner. 

Dette henger sammen med den nært forestående betaversjonen, som blir prototypet i disse dager. Von Tetzchner forteller også at den mye omtalte epost-klienten, som skal være bygget i nettleseren, også utvikles fortløpende. – Det er flere som jobber på den koden daglig. Det er ikke slik at vi venter med den, den jobbes med hele tiden, forsikrer von Tetzchner. 

Det er mer som har skjedd i nettleser-verdenen siden sist. Giganten Microsoft har tross alt bestemt seg for å skrinlegge Internet Explorer i kommende Windows 10, og satse på en ny, lettere og renere nettleser som kalles for Microsoft Edge. Denne er nok ikke i samme målgruppe som Vivaldi, men vi lurer likevel på inntrykkene.  

– Det er selvfølgelig positivt at det skjer noe. For oss rent strategisk er det positivt at det er interesse for browsere. Det er lettere å få oppmerksomhet når det er flere som jobber med det samme. Det er en interessant endring. Det er i praksis en oppgradering av eksisterende browser med litt visuelle endringer, men notat-funksjonaliteten er for eksempel morsom.

Les også: Dette forsvinner med Microsoft Edge.

Nettlesere er altså igjen blitt et tema - og det skjer mer på denne fronten enn på lenge. Vivaldi er uten tvil klare for å bli en aktør, og spesielt kapre den delen av brukermassen som i sin tid falt av Opera. Det er bare å følge med på von Tetzchner og hans team - de går ingen steder.

Til toppen