BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dette skal bli Googles viktigste tjeneste

Annonseinntektene kan snart bli langt mindre avgjørende.

Denise Harwood ved Googles datasenter i The Dalles, Oregon, diagnosiserer en overopphetet CPU.
Denise Harwood ved Googles datasenter i The Dalles, Oregon, diagnosiserer en overopphetet CPU. Bilde: Google/Connie Zhou
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
20. nov. 2015 - 08:51

Det aller meste av Googles inntekter kommer i dag fra salg av annonseplasser, omtrent 89 prosent i 2014, ifølge selskapet selv. Men under et foredrag som ble dekket av Business Insider, fortalte Urs Hölzle, sjef for Googles tekniske infrastruktur, at selskapet mener at inntektene fra den offentlige nettskyen vil passere annonseinntektene innen 2020.

Dette kan virke optimistisk, ikke minst fordi Google har blitt hengende bak de største konkurrentene – Amazon og Microsoft – når det gjelder utleie av offentlig nettskykapasitet.

Et nettskyselskap

Hölzle, som var en av de første som ble ansatt i Google, hevdet dette vil kunne endre seg raskt.

– Jeg tror det vil endre seg veldig snart, sa han og lovet at det snart vil komme noen kunngjøringer som vil fjerne all tvil.

– Vi kommer helt klart bakfra. Vår vekstrate i nettskyen er sannsynligvis bransjeledende, og vi har massevis av enterprise-kunder, fornøyde enterprise-kunder, sa Hölzle.

Ifølge Business Insider skal han ha sammenlignet situasjonen med den som utspilte seg i smartmobilmarkedet. Selv om iPhone (og en rekke andre plattformer) kom tidligere, har Android blitt det klart mest brukte systemet.

Urs Hölzle i Google under Web Summit 2014
Infrastruktursjef i Google, Urs Hölzle, under et arrangement i 2014. Bilde: Sportsfile/Web Summit, Flickr (CC BY 2.0)
 

– Jeg håper vi kommer til å bli Androiden i denne i historien, sa Hölzle.

Det hele handler om effektivisering, å få mest mulig ytelse ut av infrastrukturen og dermed kunne selge den til lavere priser enn konkurrentene. Dessuten er nettsky som tjeneste fortsatt ung.

– Jeg tror de neste fem årene i nettskyen vil bli en mye større evolusjon enn de fem siste årene, sa Hölzle.

Hölzle: – Nettskyprisene skal følge Moores lov 

Mer kundetilpasning

Denne uken introduserte Google Custom Machine Types i selskapets nettsky. Dette innebærer at kundene i langt større grad enn tidligere kan tilpasse mengden av virtuelle CPU-kjerner og minne til de faktiske behovene. I stedet for å måtte velge mellom for eksempel fire eller åtte kjerner, kan er ethvert antall mellom 1 og 32 mulig.

Minnemengden kan også justeres med trinn på én og én gigabyte, opptil 6,5 gigabyte per kjerne.

Dette skal gjør det enklere for kundene å velge en konfigurasjon som dekker deres behov, uten å måtte velge en fast konfigurasjon med mye overflødig kapasitet.

Foreløpig tilbys Custom Machine Types som en betatjeneste.

Les også: HP skrur av sin offentlige nettsky 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.