Styreleder og medgründer Hasso Plattner har vært drivkraften i SAPs satsing på «in memory»-plattformen HANA. (Bilde: SAP)

– Dette vil revolusjonere bedriftene

SAP tilbyr ERP og analyse i felles sanntid på «in memory»-plattformen HANA.

SAP har framskyndet en varslet lansering. På samtidige pressekonferanser i Frankfurt, New York og Palo Alto i går kveld kunngjorde SAP at hele ERP-systemet SAP Business Suite nå er tilgjengelig på «in memory»-plattformen HANA.

Dette innebærer at både transaksjonsdata og analytiske data kan behandles i sanntid, fra den samme databasen lagret i minne.

Man har alltid direkte tilgang til de ferskeste data, uansett hva slags applikasjon som skal bruke dem, uten at noe må hentes fra disk. Datakilder kan være både interne og eksterne. Salgstall kan framstilles parallelt med for eksempel stemningsindikatorer hentet fra sosiale medier.

SAP hevder at lanseringen av HANA-utgaven av Business Suite betyr at de er alene om å kunne levere en «integrert familie forretningsapplikasjoner som fanger og analyserer transaksjonsdata i sanntid på en enhetlig i-minne-plattform».

Ifølge SAP vil dette bidra til å revolusjoneres bedrifters forhold til databehandling. De mener dette beror på to forhold. For det første kan full innsikt i sanntid gjøre det mulig øyeblikkelig å iverksette hensiktsmessige tiltak i produksjon, salg og markedsføring. For det andre skjer dette samtidig som man fjerner redundante data og forenkler selve IT-systemene.

Tilpasningen av Business Suite-applikasjonene til HANA innebærer, ifølge SAP en optimalisering av en rekke forretningsscenarier, som markedsføringsanalyse, regnskapsavslutning, ressursplanlegging, stemningsanalyse og så videre.

Den mest omtalte konkurrenten til HANA er Oracle, som leverer ferdige pakker av maskin- og programvare for forretningsanalyse og beslutningsstøtte. I tillegg har mange leverandører av forretningsanalyse og beslutningsstøtte i-minne-løsninger, blant dem Microsoft, QlikTech og SAS Institute (se for eksempel artiklene – BI må bli like lett som søk og – «In memory» er det viktigste vi gjør).

Det er bred enighet blant de fremste analyseselskapene om at felles behandling av transaksjonsdata og analytiske data i minne er veien å gå. En rapport fra IDC i fjor høst pekte på at Banker ikke kommer utenom «in memory». Hos Gartner arbeider et titalls analytikere med å se på betydningen av i-minne-teknologi. Deres konklusjon er entydig: Når terabyte med data er tilgjengelig i minne, endres IT-bransjen.

HANA ble lansert i desember 2010, som superrask analysemaskin. I november i fjor ble for første gang en av SAPs forretningsapplikasjoner, kundehåndteringsverktøyet 360 Customer, gjort tilgjengelig på HANA-plattformen. Det ble da varslet at SAP hadde til hensikt å tilby alle sine applikasjoner på HANA. Gårsdagens lansering var overraskende tidlig, men altså ikke uventet.

SAP har publisert en lang liste med sitater fra partnere som støtter lanseringen. Her finnes blant annet Accenture, Capgemini, Deloitte Consulting, HP, IBM, Infosys og Wipro.

SAP oppfordrer sine kunder til å «tenke nytt rundt sine forretningsmodeller og prosesser med tanke på å utnytte kunnskap nedfelt i transaksjoner». Selskapet er klar over at overgang til HANA-plattformen er en omfattende prosess. De lover å legge fram en egen pakke for denne overgangen i løpet av første kvartal.

Pakken skal omfatte forhåndskonfigurert programvare, implementeringstjenester og opplæring, til forhåndsavtalt pris. Målet er å gjøre det mulig for kunder – hvorav de virkelig tunge SAP-brukerne – å gjennomføre overgangen til HANA på mindre enn seks måneder. Det loves at prismodellen vil være «svært konkurransedyktig».

Hittil har HANA vært forbeholdt bedrifter med egen maskinpark. Nå sier SAP at de planlegger å tilpasse også nettskyversjonen av ERP-systemet, Business All-in-One, til HANA.

Til toppen