Avanserte smartmobiler med store skjermer driver databruken i været. Video i første rekke, deretter sosiale medier. (Bilde: Thomas Marynowski)

nettverk

Du vil bruke mer og mer mobildata

Ericsson med sine spådommer for fremtiden.

Nettverksprodusenten Ericsson publiserer sin rapport over status på mobilbransjen to ganger i året. 

Selskapet har et ganske optimistisk syn på fremtiden, og spår at 70 prosent av verdens befolkning vil bruke smarttelefoner innen år 2020. 

Mobil data vil selvsagt fortsette å vokse dramatisk og Ericsson forventer at innen år 2020 vil 90 prosent av verdens befolkning være dekket av mobilt bredbånd.

Video i front

Forbruket av data vil også øke enormt, kanskje ikke så overraskende. Stadig mer avanserte og bredere tilgjengelige videotjenester og økende videokvalitet er nok blant «synderne» og driver veksten fremover. 

Det er de avanserte markedene som ser mest på video på mobilen: I Europa ser man video i snitt fire timer hver uke på mobilen, skriver Ericsson. Det er imidlertid et mindre antall tunge brukere som driver veksten. De tunge databrukerne utgjør ti prosent av alle abonnenter, men står for 55 prosent av all datatrafikk. Dette gjelder de avanserte markedene.

Les også: Venter kraftig mobilvekst i Afrika.

Videobruken øker også med skjermstørrelsen. 

Den nest største trafikkdriveren etter video er sosiale medier. 15 prosent av all datatrafikk er bruk av sosiale medier, mens 45 prosent av video. 

Fordelt på konkrete applikasjoner og tjenester - YouTube er den appen som genererer mest mobildatatrafikk, deretter kommer Facebook, Chrome, Snapchat, Spotify og Instagram. 

Modne markeder som Europa og Nord-Amerika står selvsagt for hoveddelen av veksten i datatrafikk, Nord-Amerika leder an med et gjennomsnittlig månedlig dataforbruk per smarttelefon på 2,4 gigabyte, noe som skal være dobbelt så høyt som i Europa. 

Erisccon forventer av videobruken vil utgjøre 60 prosent av all mobildatatrafikk i år 2020. 

Voksende markeder bidrar også, men der handler det stort sett om stadig flere abonnenter, mens i modne markeder er det snakk om stadig flere enheter per person.

Les også: Europeisk enighet om 5G.

LTE er driveren på nettverkssiden, spesielt i modne markeder. I 2020 forventer Ericsson at 85 prosent av abonnentene i Vest-Europa vil være på LTE, mens bare 30 prosent av abonnenter i Sentral- og Øst-Europa vil bruke teknologien. 

Ved siden av smartmobilbruk spår Ericsson at maskin-til-maskin-segmentet vil vokse betydelig i årene fremover og bidra til ytterligere økning i databruk. 

2020 er en dato som er viktig for en nettverksleverandør som Ericsson, da det ventes at det innen den tid vil 5G-teknologiene være under utrulling. Det er noe Ericsson har en interesse i, da selskapet er en vesentlig bidragsyter til utviklingen. 

Til toppen