Med Dynamics 365 tar Microsoft opp konkurransen med blant andre Salesforce. (Bilde: Skjermbilde fra videopresentasjon / Microsoft)

Microsoft Dynamics 365

ERP og CRM i skyen: Microsoft går til priskrig mot Salesforce med nye Dynamics 365

Microsoft demonstrerte denne uken neste versjon av sin CRM- og ERP-løsning, Dynamics 365. Den nye løsningen kombinerer elementer fra selskapets CRM- og ERP-systemer i en helt ny skybasert løsning basert på Azure, skriver Business Insider.

Dynamics 365 vil lanseres over hele verden, inkludert Norge, den 1. november. Microsoft annonserte den nye løsningen allerede i sommer, men har nå gått ut med mer informasjon – og lanseringsdato. 

En viktig årsak til at Microsoft kjøpte LinkedIn

Med Dynamics 365 går Microsoft rett i strupen på de største CRM- og ERP-løsningene, som Salesforce, SAP og Oracle. 

Business Insider mener det nye produktet er en av de viktigste årsakene til at Microsoft nylig kjøpte LinkedIn for vanvittige 217 milliarder kroner – det største oppkjøpet i Microsofts historie. Dynamics 365 inneholder nemlig ny funksjonalitet som kan hente ut og analysere data hentet fra dokumenter laget med Microsofts Office-løsning, fra CRM/ERP-systemet og fra sosiale medier som LinkedIn. Dataene vil brukes til å gi «leads» og informasjon som bedriften kan bruke i for eksempel markedsføringskampanjer. 

I en e-post til Business Insider i slutten av september uttalte juridisk direktør i Microsoft, Brad Smith, at Microsoft vil få inn mer priskonkurranse i CRM-markedet. Han nevnte spesielt at Salesforce var den dominerende aktøren i dette markedet – og ifølge Smith tar høyere priser enn Microsoft. Uttalelsen kom i forbindelse med oppkjøpet av LinkedIn, og at Salesforce prøvde å overbevise amerikanske konkurransemyndigheter om å stoppe oppkjøpet.

Innebygget kunstig intelligens

Dynamics 365 består av en rekke ulike skybaserte applikasjoner, og vil komme i to versjoner: Business og Enterprise. Førstnevnte er beregnet på bedrifter med mellom 10 og 250 ansatte, og inneholder modulene Financials, Sales og Marketing. Enterprise-versjonen har i tillegg modulene Operations, Customer Service, Field Service og Project Service Automation. 

(Saken fortsetter under)

Foto: Skjermbilde fra videopresentasjon / Microsoft

Noe av det Microsoft legger mest vekt på er at løsningen skal være «intelligent» og drevet av det de hevder er avansert maskinlæring. Blant mulighetene som nevnes er bruk av kunstig intelligens basert på Cortana til å hjelpe selgere med å forutse hvilke produkter og tjenester en kunde har behov for. 

Ifølge Fortune inneholder løsningen funksjonalitet som tidligere lå i produkter som Dynamics AX (Axapta), Dynamics GP (Great Plains) og Dynamics NAV (Navision) – alle produkter som Microsoft tidligere har kjøpt opp. Det meste i Dynamics 365 skal imidlertid være bygget rundt siste versjon av AX, ifølge Fortune.

Lave priser – men lisenskostnadene betyr ikke alt, mener Salesforce-partner

Kundene betaler per app per bruker, slik at man ifølge Microsoft kun skal betale for det man trenger. I en prissammenligning hos Fortune koster Salesforce Sales Cloud 150 dollar per bruker i måneden og bygger man på med tilleggstjenester slik at pakken inneholder omtrent det samme som Dynamics 365 Enterprise er man oppe i en pris på 585 dollar i måneden. Microsoft Dynamics 365 Enterprise koster til sammenligning bare 70 dollar per bruker i måneden.

Hva prisene blir i Norge, er ikke kjent. Microsoft Norge bekrefter overfor digi.no at løsningen kommer hit til lands den 1. november, men at prisene til sluttkunder ikke er offentliggjort ennå.

Norske Intility er ett av selskapene som leverer både Salesforce og Dynamics 365. Henrik Samdal er sjef for Application Services i Intility, og han mener en av Microsofts styrker er at Dynamics er tettere integrert med øvrig Microsoft-teknologi, som dominerer de fleste norske IT-miljøer. Men han er enig i at prisene virker veldig lave.

– Det er åpenbart en stor differanse mellom prisene som presenteres i artikkelen (i Fortune), sier Samdal.

Han sier imidlertid at lisenskostnaden som regel ikke er det som utgjør mesteparten av TCO – altså de totale eiekostnadene. For å ta denne typen løsninger til et nivå hvor det virkelig utgjør en forskjell, mener han at interne ressurser i bedriftene bør jobbe kontinuerlig med å tilpasse og videreutvikle systemene.

– Dette er digitalisering av virksomheten i praksis og generelt bør selskaper ansette flere folk med teknologiforståelse og systemkompetanse i slike roller, fremfor vurdere verdien av en tjeneste basert på direkte lisens- og plattformkostnader, avslutter Samdal.

Få også med deg: Derfor kjøper det norske IT-selskapet opp det danske konkursboet

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen