Med nettbrett i hendene på lagerpersonalet, skal Jernbaneverket få bedre oversikt over de faktiske behovene for kritiske komponenter som må være tilgjengelig. (Foto: Colourbox)

JERNBANEVERKET

Enda mer nettbrett hos Jernbaneverket

Nå skal hele logistikksystemet bli papirløst.

Jernbaneverket har signert en kontrakt på 20 millioner kroner med Evry om utvikling og drift av et nytt lager- og logistikksystem.

Her blir nettbrett det fremste verktøyet til medarbeiderne.

Lagerpersonellet skal benytte håndholdte enheter med strekkodelesere og nettbrett i stedet for papirbaserte plukklister for å holde styr på komponenter for en halv milliard kroner.

Meldingen kommer samme dag som den splitter nye nettbrettløsningen på togene brøt sammen.

Færre feil

Løsningen leveres av Evry i samarbeid med APX Systems, som har sin spisskompetane på systemflyt, integrasjon, RFID- og strekkodeteknologi. Det skal gi Jernbaneverket en samlet, digital oversikt og administrasjon av alle komponenter ved 120 lagersteder over hele landet.

Her håndteres komponenter med en samlet verdi av om lag 500 millioner kroner.

Målet er bedre ressursutnyttelse, mer korrekt lagerhold, raskere leveranser og reduserte logistikk-kostnader.

Lagerpersonellet skal benytte håndholdte enheter med strekkodelesere og nettbrett i stedet for papirbaserte plukklister.

Det skal effektivisere arbeidet og redusere manuelle feilkilder.

Spenstig transportprosjekt: Åpen plattform fjerner «simkort-helvete»

Kritiske deler

En sentral gevinst skal bli å sørge for mer forutsigbarhet om behovet for de ulike komponentene som Jernbaneverket trenger ute på forskjellige oppdrag:

– Mange av komponentene brukes svært sjelden, men er kritiske når de først behøves. Med den nye løsningen får vi et prognoseverktøy som enkelt gir analyser og oversikt over eksisterende og fremtidig forbruk, innkjøpsfrekvens for ulike komponenter og oversikt over utstyr som er kritisk i forbindelse med spesielle hendelser, sier Gorm Frimannslund, direktør for infrastruktur i Jernbaneverket i en pressemelding.

Mer om transport: Intelligente transportsystemer høyt på ønskelisten

Android og IOS

Et annet poeng er å få samlet flere lagersystemer til ett felles lagersystem.

Samtidig kan brukeren her gjennomføre bestilling av materiell direkte fra lager. Dette betyr at planlegging og innkjøp av alt lagerført materiell gjøres i systemet.

Løsningen legger til rette for bruk av mobile enheter og vil være tilgjengelig på både IOS og Android, samt såkalte rugged devices for enkel inn- og utskanning av materiell på lager.

Økt grad av elektroniske løsninger reduserer manuelt arbeid og effektiviserer materiellhåndtering, samt sikrer at JBVs balanse gjenspeiler korrekte lagerførte verdier. Systemet tilbyr også en kraftig prognosefunksjon som skal støtte planlegging og vedlikehold av lagerbeholdning helt ned på artikkelnivå.

– Målet er å kunne levere materiell raskere og mer effektivt til prosjekter og vedlikehold, sier prosjektleder Vidar Fålun hos Jernbaneverket.

Integrasjon

For Evry byr kontrakten på en integrasjonsjobb, der det nye logistikksystemety skal fungere mot Agresso økonomisystem og Maximo vedlikeholdssystem.

Kontrakten omfatter systemutvikling, levering og vedlikehold over 10 år og har en ramme på drøyt 20 millioner kroner.

Jobben har startet, og systemet skal etter planen settes i drift til høsten.

Verdt å få med seg: Evry gir opp SAP i Sverige

Til toppen