Utviklerne i Bergen startet med et skredderoppdrag for Rolls-Royce og endte opp med nettbrett-verktøyet Fieldworks som kan ha verdenspotensial. (Bilde: Pressebilde)

FIELDWORKS

Evry fant et hull i markedet

Rolls-Royce har tjent inn IT-investeringen flere ganger.

IT-selskapet Evry ser ut til å ha funnet et udekket IT-behov for industrinæringene.

I 2008 ba Rolls-Royce Marine om hjelp etter å ha lett resultatløst etter en løsning som kunne holde styr på mannskaper, prosjekter og ikke minst fakturaer for utført arbeid verden over. Sju år senere lanseres Fieldworks som en kommersiell løsning.

– Vi har samlet planlegging, bemanning, prosjektoppgaver og økonomi på én flate, forklarer Frode Myrseth, som har ansvaret for Fieldworks hos Evry.

Verden rundt

Dette har vært et såkalt brukerdrevet prosjekt, der leverandøren har jobbet tett sammen med Rolls-Royce over flere år. De første funksjonene var på plass etter kort tid, mens en mobil del var klar for et par år siden.

Brukerne er serviceingeniører hos Rolls-Royce Marine og Rolls-Royce Civil Aerospace. De reiser verden rundt for reparasjon, vedlikehold og ettersyn på maskiner og utstyr, som skips- og flymotorer levert av selskapene.

Ekstremt tidskutt

– Administrasjonen av slike aktiviteter blir gjerne en kabal som løses med regneark, papirer og telefon. Nå har servicefolkene alt samlet digital på et nettbrett og kan rapportere fortløpende og få elektronisk signatur på utført jobb, forklarer Anders Paulsen, programleder for prosjektet hos Rolls-Royce Marine.

En konkret gevinst er at gjennomsnittlig faktureringstid er redusert med 80 prosent på standard serviceordrer.

– Vi ser også en effekt på planleggingen inne på kontorene. De skal sende kostbare spesialister ut på en rekke oppdrag, og nå er det lettere å sette inn de rette ressursene på de ulike jobbene, sier Paulsen.

Satset millioner

Innsatsen har vært rundt 10 millioner kroner for oppdragsgiveren.

– Vi brukte omtrent det samme underveis i denne piloten, mens vi totalt siden 2008 har investert rundt 25 millioner kroner inntil vi denne uken er klare med en kommersiell løsning, sier Myrseth hos Evry.

– Når forventer Rolls-Royce å ha tjent inn kostnadene?

– Det har vi gjort, allerede. Flere ganger, svarer Paulsen.

Da Evry så mulighetene hos pilotbedriften, sjekket de mulighetene for bruk andre steder og fikk gjennomført en markedsundersøkelse innenfor oljebransjen. Den viste at leverandørnæringer til oljebransjen opererte med manuelle og løst sammensatte systemer for håndtering av serviceoppdrag. De fleste brukte Excel som verktøy for å styre serviceoperasjonene. Det inspirerte til å komme opp med noe bedre.

 

Kalde batterier

Utviklingen har gått mye på skinner, men noen utfordringer har de møtt på.

Nettbrettene var helt ferske på markedet da arbeidet startet, og det krevde en del tilpasninger underveis. Tilgang til trådløst internett er ikke en selvfølge på alle industrianlegg. Derfor måtte løsningen endres til å kunne bruke også offline.

Batterikapasiteten er begrenset, spesielt under kalde forhold. Da kan brettet bli nødt til å ligge igjen inne mens du jobber og deretter ta administrasjonen senere på dagen.

Skitne fingre kan gjøre det litt plundrete å betjene skjermen, men det er løst med hansker.

– Og noen brett har gått i sjøen - og sånt får vi ikke gjort noe med, poengterer programlederen.

Serviceingeniør Rolls-Royce oljeplattform
Rolls-Royce Marine bruker feltverktøyet ute på jobber verden over og mener at investeringene er tjent inn flere ganger. Bilde: RRM

Bare Ipad

Evry snekret i utganspunktet denne feltløsningen for Ipad, siden det var det eneste brettet på markedet da utviklingen av Fieldworks startet.

– Mobildelen Mobile Worker App er laget native for iOS, mens planleggigsverktøy og andre moduler kjører i en hvilken som helst nettleser. At vi har prioritert iOS på mobil først, henger rett og slett sammen med etterspørsel. Den vil også kunne kjøres på Android og Windows, sier produktsjef Myrseth hos Evry.

Totalt er nærmere 1200 serviceingeniører hos Rolls-Royce Marine sendt ut på jobb med nettbrett under armen. I tillegg brukes Fieldworks av rundt 200 administrativt ansatte som planlegger oppdrag og fanger opp data som sendes inn fra serviceingeniørene.

Klare for verdensmarkedet

Bergenskontoret til Evry har utviklet løsningen. Her jobber rundt 500 personer, og mye av ekspertisen handler om mobile løsninger. Nå har de høstet erfaringer hos Rolls-Royce fra flere hundre serviceingeniører og planleggere verden over siden første versjon var klar i 2010. Den kommersielle utgaven som kommer ut nå, er en nyutviklet versjon.

Evry satser på at den nye teknologien kan bli en global vare, men Fieldworkssjefen tar det ikke for gitt.

– Vi forbereder oss på stor etterspørsel, men vi får ta det skritt for skritt, sier Frode Myrseth til digi.no.

Les også: Alle på Stortinget fikk hvert sitt nettbrett

 

 

 

Til toppen