Dette er den største nyheten deres siden 2003, da eZ Publish 3.0 kom, ifølge Aleksander Farstad. (Bilde: Marius Jørgenrud, digi.no)
– Den redaksjonelle brukeropplevelsen eZ hadde før kunne vært bedre, medga Bård Farstad under dagens lansering. Nå er mange knapper borte, det er mer intuitivt og du får relevante valg. (Bilde: Marius Jørgenrud, digi.no)
Innhold lagres som XML. eZ oppgir at platformen fungerer som «content as a service» til alle slags kanaler, ikke bare webpublisering. Det omfatter for eksempel både smartklokker og smarte kjøleskap. Whirpool Kitchenaid-kjøleskap viser fram matoppskrifter via denne plattformen. (Bilde: Marius Jørgenrud, digi.no)
eZ-sjef Aleksander Farstad (foran) er siviløkonom, mens broren Bård (her i bakgrunnen) er teknolog med en master i programvareutvikling. (Bilde: Marius Jørgenrud, digi.no)

eZ Systems

eZ fornyer seg. Fant søt musikk med Symfony

To flunkende nye produkter og eZ Publish har kommet til veis ende.

MÅNEFISKEN/OSLO (digi.no): eZ Systems gjør sin største lansering siden 2003. Det de skal leve av fremover ble avduket i Oslo i dag. Deretter går turen videre til lanseringsarrangementer i Paris og Köln.

Nyhetene pensjonerer gamle eZ Publish, det norske content mangement-systemet som etter mye flikking og evolusjon gjennom årene nå er kommet til veis ende.

Det innebærer en del endringer. De går vekk fra «one size fits all»-prinsippet. Funksjonene blir splittet etter målgruppe ved at de kommer med to nye produkter.

Splitten

eZ Platform er navnet på den nye plattformen for design og utvikling av innholdsdrevne nettsider og applikasjoner. Dette er altså for utviklere og webdesignere.

eZ Studio er et nytt overbygg som kjører på denne plattformen. Dette er verktøyene myntet på sluttbrukere, redaktøren eller de som skal publisere innhold. Brukergrensesnittet er også nytt.

Målet har vært å bedre kundeopplevelsen, blant annet med å forenkle samspillet mellom mennesker og innhold.

– Det skal bli enklere, mer intuitivt og raskere, forklarer administrerende direktør Aleksander Farstad i eZ Systems til digi.no.

Søt symfoni med nytt rammeverk

– Den redaksjonelle brukeropplevelsen eZ hadde før kunne vært bedre, medga Bård Farstad under dagens lansering. Nå er mange knapper borte, det er mer intuitivt og du får relevante valg. Bilde: Marius Jørgenrud, digi.no
Ifølge ham har de bevart «DNA-et» til gamle eZ Publish, det han kaller fleksibiliteten eller hvordan de modellerer motoren med blant annet forskjellige typer innholdsobjekter. Ellers skal det meste være endret.

Produktene er fortsatt utviklet med PHP som tidligere, men eZ tar nå inn fullverdig støtte for Symfony 2. Farstad kaller dette den største nyheten.

Hvorfor de valgte PHP og Symfony fremfor for eksempel Java er nærmere beskrevet i dette blogginnlegget.

– Symfony er det mest populære og hurtigst voksende rammeverket for PHP. Vi blir nå det eneste CMS-et bygget på full stack Symfony. Det betyr at terskelen for å utvikle for eZ blir lavere. Template-systemet er det samme som for Symfony. Samtidig er vi bygget opp med veldige klare programmeringsgrensnitt med fulle REST API-er som gjør at man kan begynne å bruke eZ som en content-as-a-service-plattform, sier Farstad.

De siste årene har eZ Systems, ifølge ham, gradvis forberedt overgangen som nå kommer ved å tilby en såkalt dual-kjerne. Det kan sikre en kontinuitet, men for kundene som ikke har foretatt tilpasninger må dette komme ved overgangen nå. (Det vil si, dersom de ønsker å gå over på ny versjon. Gamle eZ Publish vil de fortsatt gi support for fremover, men det blir ingen nyutvikling av produktet).

Åpen kildekode + proprietær

eZ Systems vil med dette fortsette sin kommersielle open source-modell som tidligere. Det vil si, med unntak for nye eZ Studio, som blir en rent proprietært produkt man bare får som abonnent.

eZ Platform vil dermed tilbys både med en fri GPL-lisens, altså en community-utgave, samt den kommersielle versjonen man betaler for.

– Studio vil du bare få som en del av abonnementspakken. Prisen blir en kontinuitet av det vi har hatt tidligere, men nå blir det en større differensiering på den rene open source-pakken og vårt kommersielle tilbud.

Kontorer i New York, Tokyo, Paris, Oslo…

Dette er den største nyheten deres siden 2003, da eZ Publish 3.0 kom, ifølge Aleksander Farstad. Bilde: Marius Jørgenrud, digi.no
IT-bedriften som ble startet på et loft i Skien i 1999 av brødrene Aleksander og Bård Farstad har kommet langt. Men det har gått i rykk og napp og butikken har ikke alltid gått like bra. Da Aleksander kom tilbake som administrerende direktør i 2013 måtte han ta grep.

– Det var nødvendig å gjøre noen endringer. Vi gikk fra store underskudd i noen år, men trenden de siste årene er fortsatt vekst på topplinjen. Vi har også et relativt moderat kostnadsbilde, selv om vi har investert stort i utvikling, sier Aleksander Farstad.

I fjor omsatte selskapet for 62 millioner kroner og fikk et EBITDA-resultat på 11,3 millioner. I første halvår i år økte omsetningen med 35 prosent.

Bedriften har i dag 65 ansatte og ytterligere 15 innleide konsulenter fordelt på kontorer i Brooklyn, Tokyo, Paris, Lyon, Katowice, Köln, Oslo og Porsgrunn.

Farstad er den første til å innrømme at de har lagt noen tøffe år bak seg med mye hard jobbing, men nå begynner selskapet å nyte fruktene av dette.

– Fremover forventer vi ytterligere forbedring. Det blir mye salgsaktiviteter med trykk nå som den nye versjonen er ute. Men dette er ikke slutten på en lang investering. Dette er første versjon av fremtiden til eZ, som vi skal utvikle også videre.

Til toppen