Nyhetsfeeden til Facebook skal bli ryddigere, og fokusere mer på personlige venner. (Bilde: Scanpix)

sosiale medier

Facebook nedprioriterer bedrifter 

Gjør om på nyhetsfeeden.

Facebook skal handle om venner igjen, ser det ut til. Det sosiale nettverket kunngjorde i går at de kommer til å reorganisere hovedsiden sin - nyhetsfeeden - til å handle mer om personlige bekjentskaper og mindre om øvrig innhold. 

Facebook selv sier at det handler om å balansere ut nyhetsfeeden med tanke på hva som er viktig for brukerne og hva de bryr seg om. 

I praksis betyr det at innhold som er mer personlig relevant skal være mer synlig for brukerne, mens bedriftssider og sponset innhold vil havne lenger ned i feeden og være mindre prioritert.

Balanse er nøkkelen

Dette vil selvsagt ha en innvirkning på mange bedrifter som satser stort på markedsføring over Facebook, da de vil potensielt nå til færre brukere.  

Det betyr gjerne at bedriftene som vil fortsette å hente inn besøkende fra Facebook må bli litt mer kreative i markedsføringen sin, eller bruke penger for å kjøpe seg mer oppmerksomhet.

Les også: Vi legger igjen unødvendig mye persondata.

Facebook selv advarer bedriftene om at de kan miste noe trafikk fremover, og anbefaler å fortsette å legge ut innhold som deres kunder finner betydningsfullt på en ryddig måte. 

Det er også snakk om nye måter å samarbeide med Facebook på, spesielt for mediebedrifter. New York Times har tidligere skrevet at det er planer om å la nyhetstilbydere legge ut fullstendige artikler på Facebook, i stedet for å friste med lenker. For å gjøre en slik løsning relevant vil medieorganisasjonene få en andel av annonseinntektene. 

Det er kanskje ikke så overraskende at personer igjen kommer i fokus hos Facebook - for mye innlegg fra bedrifter kan overvelde og skremme vekk «vanlige» brukere. Spørsmålet nlir bare hvor aggressivt de nye prioriteringene skal gjennomføres. 

Til toppen