Farvel. Hallo?

Etter nesten seks år i digi.no, forlater jeg i disse dager Europas første rendyrkede nettavis. Og denne gangen er det alvor. Det er på tide å si farvel. Og hallo.

digi.no ble lansert den 26 august 1996. Vi var dermed for rene veteranen å regne da "nykommeren" ;-) Nettavisen gjorde sin entré 1. november samme år. Nettavisen og digi.no har til felles at vi lever - selv etter fem år på Internett - en ikke ubetydelig prestasjon.

Historien om digi.no starter egentlig lenge før 1996, og er tett knyttet opp mot livsløpet til en tredje sterk "overlever", nemlig Scandinavia Online. SOL-konseptet ble dratt i gang av Bent Brugård, daværende administrerende direktør for TelePost Communication. TelePost var et felleseid selskap av Telenor og Posten, og skulle i utgangspunktet leve av å selge x.400-abonnement, en underlig form for e-post, designet for å sørge for at verdens postbud ikke skulle bli pengeløse av elektronikkens ankomst, selv om de ble arbeidsløse.

I slutten av 1994 og begynnelsen av 1995 ble det mer og mer åpenbart at korrekt protokoll ikke skulle bli X.400, men TCP/IP - hvor sistnevnte er innviddes begrep på Internetts eget esperanto.

TelePost lanserte derfor, med Brugårds overbevisende salgsteknikk, det som skulle bli et skandinavisk svar på America Online, nemlig Scandinavia Online. Sommeren 1995 ansatte han meg som prosjektleder for den videre utviklingen av Scandinavia Online. Jeg kom fra jobben som ansvarlig redaktør i Computerworld Norge.

I november 1995 lansertes "nye" SOL, og man fikk for første gang på det den gang heller tynt befolkede Internett en dynamisk oppdatert webside med referanser til eksterne artikler og medier. Blant de underliggende sidene var slikt som "Aviskiosken", en nyhetsressurs og SOLsiden, for barn - ting du finner restene etter fremdeles i dagens Scandinavia Online.

SOL lagde ikke den gang eget innhold. Etter lanseringen av nye SOL i november, mente jeg det var på tide å starte prosessen med å bygge SOL opp til å bli en egen innholdsskaper. Ulike hensyn, blant annet til partnerne, men også det potensielt betente i at et Telenor-eiet selskap (Posten hadde gått ut nå) skulle bli en redaksjonelt fundert medieaktør, gjorde at dette ikke ble aktuelt.

Derfor fikk jeg lov til å ta med meg den delen av forretningsplanen til SOL som gikk under navnet "Kanal 1" ut og starte mitt eget selskap.

Det gjorde jeg i januar 1996. Sammen med Frode Nielsen etablerte jeg "Internett Kanal 1 AS", et selskap med en strategi om å bygge opp redaksjoner rettet mot et stort antall nisjer. Vi hadde drøssevis av idéer, men ble raskt innhentet av den kapitalkrevende virkeligheten. Dermed var det til slutt bare DiGi: igjen. DiGi:, med underseksjonene :data, :tele og :media, ble senere til digi.no, dernest digitoday - motivert av behovet for eierskap til det internasjonale dot-com-doménet til vårt hovedprodukt - tilslutt digi.no igjen.

Mens SOLoppgang har fulgt SOLnedgang, har Kanal 1 levd en like omskiftelig, om enn ikke like synlig tilværelse. Enda flere eiere enn navn har vi hatt opp gjennom tidene. Det begynte med Audun Wiik og Vilhelm Thilesens Millimeterpress AS. Første såkorninvestor var Rune Rinnans Telenor Venture. Senere kom Torstein Tvenges Arkadia og Terje Mikalsens Mosvold-Farsund. Arkadia ble byttet ut med Schibsted etter et år. I januar 1999 kastet både Telenor Venture, Schibsted og Mosvold-Farsund kortene samtidig, og solgte selskapet til de ansatte.

Våre kolleger og konkurrenter i den øvrige pressen og i bransjen som sådan anså oss som døde. Men diagnosen var feil. Inn kom Arthur Olafsens og Jarle Holts datab Anken (nå Segmentor). Mens de satt på eiersiden passerte boom-året 2000 i eksplosiv fart. Plutselig var digi.no kjempebutikk. Eplekjekke raste vi rett inn i våre naboland for å erobre dem med konseptet vårt. Jeg fikk Finland. Det rakk jeg akkurat å erobre før luften gikk ut av ballongen.

I februar i år solgte Segmentor tilbake til en annen del av Telenor, nærmere bestemt Nextra. I dag er Telenor største aksjonær i digi.no.

I juli i år dro jeg tilbake til Helsinki med Telenor-hatt og solgte digitoday.fi til de ansatte. Nå styrer Jukka skuta alene.

Ikke mange bedrifter har vært gjennom så mange bølgedaler og topper som digi.no. Nå blir det spennende å se hvem som eier oss neste år. Det blir spennende å se hva vi heter neste år. Det blir spennende å se om noen noensinne blir rike av digi.no.

En ting er sikkert: "Rett fra Levra" lever videre. For selv om jeg forsvinner fysisk fra digi.no sine lokaler og lønningslister, har jeg tenkt å holde liv i spalten i overskuelig fremtid.

Derfor:

Farvel.

Hallo?

+Hva jeg gjør nå? Klikk pilen

Til toppen