BEDRIFTSTEKNOLOGI

Faser ut det mest tradisjonsrike mobilvaremerket

Lenovo vil framheve sitt eget navn i stedet.

Motorola-varemerket skal forsvinne fra mobiltelefoner.
Motorola-varemerket skal forsvinne fra mobiltelefoner. Bilde: Spencer Platt/Getty Images/All Over Press
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
8. jan. 2016 - 09:17

Da Lenovo kjøpte mobilprodusenten Motorola Mobility fra Google i 2014, var budskapet at varemerket Motorola ikke bare skulle beholdes, men også styrkes.

Men til CNET forteller Rick Osterloh, Chief Operating Officer i hos Motorola-divisjonen til Lenovo, at Motorola-navnet heretter gradvis vil forsvinne fra selskapets nye produkter.

Moto

I stedet vil mobilene bli merket Moto by Lenovo, noe som både tydeliggjør hvem som egentlig står bak produktene, men også gjør at de skiller seg ut fra de øvrige mobilproduktene til Lenovo.

Lenovos oppkjøp av Motorola har så langt ikke vært noen stor suksess, i alle fall utad. Tvert imot har det samlede selskapet levert færre enheter i de siste kvartalene enn det de to selskapene separate selskapene samlet leverte et år tidligere. Dette til tross for at det totale smartmobilmarkedet har vokst i denne perioden.

Pioner

Motorola fant opp den moderne, håndholdte mobiltelefonen og lanserte den første, kommersielt tilgjengelige modellen, DynaTAC 8000X i 1984.

Sammen med Nokia er det få selskaper som i større grad forbindes med mobiltelefoner, enn Motorola. Nokias mobiltelefonvirksomhet ble formelt kjøp av Microsoft i 2014. Microsoft har dog lov til å bruke Nokia-varemerket i flere år framover i forbindelse med enklere mobiltelefoner.

Både Motorola og Nokia vil bestå som navn i overskuelig framtid, gjennom henholdsvis Motorola Solutions og den resterende virksomheten til Nokia. Det er bare som mobiltelefon-varemerke at det er klart at de gradvis vil forsvinne.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.