Pakker data mye mer effektivt: Steinar Bjørnstad (sittende) er teknisk direktør og gründer i Transpacket. Thomas Örnevik er adm. direktør. Sammen opplever de at de store innen nettverksteknologi banker på døren på Skøyen og vil diskutere med dem. (Bilde: ORV)
Slik skal det gjøres: Dette er resultatet av en test som ble gjort i Uninetts nettverk mellom Oslo og Trondheim under herrestafetten på ski i fjor. Under normale omstendigheter ville det grønne feltet oppta all kapasiteten på de 10 Gbit/s som den virtuelle bølgelengden tillater. Men fordi linjen ble testet med Transpackets teknologi, kunne all den ekstra kapasiteten i det blå feltet overføres i tillegg som tradisjonell ethernet-trafikk. (Bilde: Transpacket)

TRANSPACKET

Finner gull i optiske kabler

Norske Transpacket har funnet ut hvordan de skal hente mer kapasitet ut fra datalinjer helt uten å forstyrre tjenestekvaliteten. Slikt blir det verdi av.

Transpackets mål er å gjøre dataoverføring billigere ved å øke utnyttelsen av eksisterende linjer. Nå snakker selskapet med de virkelig store og det mangler ikke på interesse.

Komiteen som etablerer standarder på dette området har bedt Transpacket gjøre teknologien tilgjengelig for lisensiering. Det kan gjøre at teknologien blir en viktig standard og er litt av en fjær i hatten for selskapet.

Les også: Fiberkablene nærmer seg bristepunktet

Finner kapasitet i linjene

Når noen leier en dedikert datalinje mellom to punkter, blir kapasiteten levert såkalt linjesvitsjet. Dette kan sammenlignes med tog som følger en jernbanelinje, linjen står tom mesteparten av tiden.

Datalinjen de leier er deres, enten det overføres data der, eller ikke. En mer effektiv måte å overføre data på er pakkesvitsjing som kan sammenlignes med biler på veier.

Det er den teknikken som benyttes i Ethernet og Internett. Da deles datastrømmen inn i pakker med adresse som så å si «tømmes» inn i den optiske fiberen.

På samme måte som biler kan kjøres inn på en motorvei som ikke er full, kan pakkene smettes inn på flere punkter underveis hvis det er ledig plass. Da kan linjene (veiene) utnyttes mye bedre.

Les også: Her er Evrys nye digitale festning

Frister med fast forsinkelse

Men på samme måte som bil ikke alltid er like bra som tog, blir ikke alt bedre med pakkesvitsjing. I et pakkesvitsjet nett er det ingen forutsigbarhet. Noen pakker kan komme frem før andre. Det er ikke bra for mange sanntidsapplikasjoner. Det er greit med forsinkelse, men den må være fast.

Det er det problemet Transpacket har løst og som gjør at de store nettverksleverandørene spiser kirsebær med dem.

— Fast forsinkelse høres jo ikke veldig sexy ut, men det er det. Resultatet er nemlig at man helt uten å forstyrre kvaliteten på trafikken øker utnyttelsen på linjen. Dette er spesielt gunstig når den er lite utnyttet, noe den jo som regel er, sier Steinar Bjørnstad til digi.no. Han er teknisk direktør og mannen bak den glupe ideen.

Les også: Alle venter spent på fiberrapporten

Fast plass

Ideen til Bjørnstad var å overføre alle dataene som pakker. Men i stedet for å «tømme dem vilkårlig» inn i linjen, inspiseres pakkene og gis fast plass. Da vil datapakkene komme frem i riktig rekkefølge og uten å bli uventet forsinket. Et slikt system vil også vite nøyaktig hvor det er plass til mer data innimellom de pakkene som har fått plass.

Den leide kapasiteten utnyttes svært sjelden godt, og man kan derfor legge på ekstra last uten at det går ut over kvaliteten på den leide kapasiteten.

Transpacket har laget maskinvare som kobles til datalinjen på begge sider og som øker kapasiteten betydelig.

Les også: Utenlandskabel uten fiber, men det er ikke for sent

Virtuelle bølgelengder

I dag leies kapasitet som såkalte bølgelengder. Det betyr at de leier en viss kapasitet de disponerer helt alene, for eksempel 1 Gbit/s mellom Oslo og Amsterdam. Da er de garantert den kapasiteten og ingen andre kan bruke den.

Akkurat den delen av frekvensspekteret som kapasiteten moduleres inn på, er deres. Da har de også kontroll på forsinkelsen. Det er ingen fremmede pakker som forstyrrer. Bitene som overføres har veien for seg selv.

En optisk fiber har plass til et stort antall slike linjer, og typisk er få av dem fullt belastet til enhver til. Da blir det veldig mye «tomgang».

Som før, men med mye bedre kapasitet

Den glupe ideen Bjørnstad har utviklet, løser problemet. Den gjør det mulig å levere linjesvitsjet kvalitet i et pakkesvitsjet nett. De som kjøper en gitt bitrate har den alltid tilgjengelig og de får den med en fast forsinkelse.

Hadde de leid den samme kapasiteten over et ethernet-samband hadde de ikke fått garantert forsinkelsen og ofte heller ikke kapasiteten.

— Hemmeligheten er at vi samler de ulike pakkestrømmene ved å legge dem inn på linjen i faste tidsintervaller. Det betyr at alle pakkene kommer frem etter hverandre og til fast tid. Akkurat som i linjesvitsjede nett.

Men i tillegg ser vi inn i pakkestrømmen og vet derfor hvordan belastningen ser ut og kan dermed utnytte enhver luke der det ikke går last. Det er nesten alltid slik ledig plass og den kan vi fylle. Men slik ledig plass blir som all ethernet-trafikk levert uten den samme kvalitetsgarantien som linjesvitsjede forbindelser, som er det Transpackets spesielle ethernet-teknologi kan tilby.

Les også: Millionpremie for bedre bredbånd

Radio også

Transpacket har først og fremst konsentrert seg om å hente ut ekstra kapasitet i optiske overføringer, men det er også et stort potensial i mobilmarkedet. Knapt noe skriker etter mer kapasitet enn mobilnettet, og fortetting blir viktig fremover.

— Med vår teknologi kan vi fjerne kompleksiteten i små basestasjoner. Ved å sørge for effektiv datakommunikasjon med kontroll på forsinkelsen, kan mobilselskapene kjøre prosesseringen sentralt og redusere basestasjonene til enkle såkalte «radioheads». Når mobilindustrien kan etablere slike virtuelle bølgelengder fram til de forenklede basestasjonene, kan de utnytte eksisterende infrastruktur på en effektiv måte ved å blande trafikken til basestasjon med den eksisterende trafikk i infrastrukturen, noe som senker kostnadene. Trekkes egne linjer, kan overflødig kapasitet tilbys til andre formål, sier Bjørnstad.

Hårete mål

— Vi tror vår teknologi er ypperlig egnet for å få best mulig utnyttelse av alle slags datalinjer. Vi mener at alle slags rutere, svitsjer og systemer for datatransport burde få bygget inn denne teknologien. Det vil lønne seg, sier administrerende direktør i Transpacket, Thomas Örnevik. — Vi ser også at bruk av Ethernet-teknologien brer om seg for blant annet styring av roboter i industri og intern kommunikasjon i biler. Vår teknologi er svært egnet for slike anvendelser hvor forutsigbarhet er særdeles viktig.

Les også: – Raskere bredbånd med satellittsverm


Til toppen