(Foto: IngerUppman)

Timely

For to år siden bodde han i et skap - nå er tjenesten hans verdsatt til 41 millioner

– All utvikling skjer på huset. Vi tør ikke ta noen sjanser her.

– Tenk hva slags påvirkningskraft det vil være å gjøre verden en, to eller tre prosent mer produktiv – hva slags progresjon det kan gi menneskeheten. Vi tror vi kan klare å oppnå det, sier Mathias Mikkelsen (25), grunnlegger av tjenesten Timely.

Han bruker unorskt store ord om sin egen programvaresatsing. Tjenesten er et kombinert timeføring- og kalenderverktøy, med grensesnitt for mobil og web.

Nå har han solgt en femtedel av selskapet for 8,1 millioner kroner, noe som verdsetter selskapet til 41 millioner kroner. Investorene er norske SNÖ Ventures og Silicon Valley-baserte 500 startups.

For sistnevnte er dette den største investeringen i Norge noen gang. Det er en høy prising av et såpass lite selskap.

– Det er absolutt øyeblikk hvor jeg kjenner at vi skal faktisk leve opp til disse forventingene også. Det holder ikke å bare si det – vi må faktisk gjennomføre. Det blir tøft, det er helt sikkert, sier han til digi.no.

– Tjener allerede penger

– Timely tjener allerede penger, og det på et langt tidligere stadium enn mange andre oppstartsselskaper. I tillegg jobber de med en større dimensjon, der de ser på begrepet tid som et problem de ønsker å løse i et mye større perspektiv, sier Magne Uppman i SNÖ Ventures.

– Det er unorskt, og det er tøft. Og når vi nå ønsker å satser på Mathias og teamet hans i Timely, så er det fordi vi er overbevist om at akkurat de kan klare det, forklarer han.

Digi har tidligere skrevet om investorene i USA, som det siste året har snurpet igjen pengesekkene sine overfor oppstartsbedrifter.

– Det er ingen hemmelighet at det snakkes mye i Silicon Valley om at det er mange som er mer skeptisk til å gi ut penger enn man har vært før, og at man tenker seg om både en, to og tre ganger. Det jeg tror var vår fordel er at vi har vært fokusert på å tjene penger fra dag én. Gratisbrukere er gøy det, men å bygge en bedrift uten en betalingsmodell er farlig, sier Mikkelsen.

Pengene skal brukes til å skalere opp virksomheten fra seks til 18 ansatte - og det skal skje i Oslo. I dag har selskapet 750 betalende kunder.

Slik ser webgrensesnittet ut. Elementene i kalenderen kan importeres fra de fleste kjente kalendersystemer, og enkelt utvides eller gjøres mindre basert på faktisk tidsbruk.

Solgte leiligheten, bodde i skap

Det hele startet i 2014, da gründeren tok steget ut, solgte leiligheten i Norge og bosatte seg i et såkalt «hacker house» i Silicon Valley med 13 andre personer. Derfra har det vært en kamp for å komme dit selskapet er i dag.

– Psyken din som gründer må være på plass, fordi dette livet er en berg og dalbane av oppturer og nedturer. Virkelig.  I det ene øyeblikket tror du alt har løst seg og det i andre er alt borte, forklarer han.

Selv har han ansvar for utformingen av selve produktet, kodingen gjøres internt på huset.

Per i dag benytter tjenestene Ruby on Rails i backend og AngularJS på frontend. Mobilappen er laget i Objective C med noe swift.

– Vi har egne kodere internt som gjør all utvikling. Dette er noe av det aller mest kritiske med selskapet, så vi tør ikke å ta noen sjanser her.

Til toppen