HTML5 i Google Adwords

Google: Alle annonser skal være HTML5 innen juni

Setter ned foten for Flash.

Annonsemakerne har fått enda en god grunn til å gå over til HTML5. I hvert fall om de vil ha annonsene sine på Googles reklametjenester.

Selskapet sendte nylig ut en melding, som sier at alle annonser skal være 100 prosent HTML5.

I praksis betyr dette at det ikke vil være mulig å laste opp annonser i Flash fra 30. juni 2016.

Flash-annonser som allerede er lastet opp, vil slutte å fungere på Google Diisplay Network og gjennom Doubleclick den 2. januar 2017.

Fjernet Flash fra Youtube og Chrome

Google har fra før av oppdatert nettleseren sin, Chrome, til å sette flash-annonser på pause. Dette skal de ha gjort for å gjøre nettleseren sin raskere, og ikke minst øke batterilevetiden på håndholdte enheter og bærbare PC-er.

I fjor gjorde de også video-tagen i HTML til den foretrukne visningsmetoden for annonser på Youtube, til ulempe for object-tagen som ble brukt til å vise Flash-innhold.

Det finnes i dag en rekke verktøy for å konvertere Flash-innhold til HTML5 uten å skrive så mye som en linje kode. I tillegg er dette noe som blir gjort automatisk der det er mulig ved opplasting til Googles annonsesystemer.

Til toppen