Team Drives er blant den nye funksjonaliteten Google nå kommer med til virksomheter. (Bilde: Google)

Google Apps for Work bytter navn til G Suite

Introduserer nye samarbeidsfunksjoner i Google Docs, Sheets og Slides.

Google har døpt om selskapets skytjenester og skybaserte produktivitetspakke for bedrifter. Alle selskapets skybaserte tjenester vil nå være samlet under Google Cloud-paraplyen.

Samtidig endrer selskapet navnet på en av de viktigste bitene av Google Cloud. Det som inntil nå har vært Google Apps for Work bytter navn til G Suite, skriver Google i et blogginnlegg.

G Suite består av blant annet Gmail, Docs, Sheets, Slides, Drive, Calendar og Hangouts, produkter hvor samarbeid og kommunikasjon med andre står sentralt. 

Les også: Evry inngår samarbeid med Google

Maskinlæring

Samtidig med navnebytte introduser Google en hel del ny funksjonalitet i appene. Dette er funksjonalitet basert på maskinlæring, som skal gjør det mulig for IT-brukere å spare tid.

Google viser til forskning som forteller at mange bruker så mye som 60 prosent av tiden sin på å håndtere epost, kalender, møtevirksomhet og informasjonsinnhenting, Da blir det lite igjen til det man egentlig er ansatt for å gjøre.

Siden G Suite definitivt er en konkurrent til Microsofts Office-produkter, er det liten tvil om at endringene i alle fall delvis kommer som et svar på nye funksjoner Microsoft har introdusert i det siste. 

Særlig i epostappen Inbox har Google allerede kommet med en del funksjonalitet som ved hjelp av maskinlæring gjør det mulig med raskere håndtering av epost, blant annet Smarty Reply, hvor som gjør det mulig å sende korte svar på epost ved hjelp av noen få berøringer på skjermen.

Nytt er derimot Quick Access-funksjonen i Drive-appen for Android, som skal hjelpe brukeren ved å gjøre de til enhver tid mest relevante dokumentene lett tilgjengelig når appen åpnes. Dette baseres på samhandling mellom kolleger, gjentakende møter og tidligere aktivitet i Drive. 

Leste du denne? Trondheim kommune valgte Google for Work

Finner ledig tid

Kalenderappen skal nå gjøre det enklere å finne tidspunkter hvor alle møtedeltakerne har mulighet. Dersom dette virker helt umulig, vil funksjonaliteten se etter møter hos den enkelte som det kan være enkelt å flytte på, for eksempel gjentakende 1-til-1-møter.

I appene Docs, Sheets og Slides (tekstbehandling, regneark og presentasjoner) er Explore-funksjonaliteten blitt utvidet. I Docs tilbys det nå forslag til relevante temaer, bilder og annet innhold som kan inkluderes, i Sheets skal det i større grad være mulig å bruke naturlig språk i stedet for formler. I stedet blir en spørring som «hvor mange bøker solgte vi den 27. desember?» oversatt til formelspråk i bakgrunnen.

Bruk naturlig språk i Sheets for å hente innsikt fra tallene.
Bruk naturlig språk i Sheets for å hente innsikt fra tallene. Foto: Google

Nytt i Slides-appen er at den dynamisk skal kunne komme med layout-forslag når brukeren legger til noe i presentasjonen.

Som med maskinlæring for øvrig, skal funksjonaliteten kunne fungere stadig bedre etter hvert som den blir mer brukt. Den lærer av erfaring og tilpasser seg brukerens atferd. 

Mer for grupper

Google kunngjorde i går også at selskapet skal komme med to helt nye produkter eller funksjonaliteter som er rettet mot grupper. Det ene er Team Drives, hvor eierskap og deling av filene administreres på et gruppenivå, i stedet for for individuelle brukere. Foreløpig er Team Drives bare tilgjengelig for utvalgte virksomheter, men det skal det skal snart gjøres tilgjengelig for deltakerne i Googles Early Adopter Program.

Også Hangouts skal få utvidet gruppefunksjonalitet. Et nytt brukergrensesnitt skal støtte opptil 50 samtidige deltakere i videokonferanser, kombinert med mulighet for kalender- og skrivebordsdeling. Også dette vil første bli tilgjengelig for deltakerne i Googles Early Adopter Program.

Les også: Windows er ikke lenger det opplagte valget

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen