Slike plakater er en pest og en plage. Nå har Google innsett det, og de maner alle andre til å slutte med praksisen. (Bilde: skjermdump)

Google kverker fullskjerm-popup

Dette er nå en tabbe du kan bli straffet for.

Du besøker en nettside, men før du får opp innholdet dukker det opp en plakat som fyller hele skjermen: Vil du ikke heller laste ned appen vår?

Beskjeden trenger ikke å gjelde en app. Det kan like gjerne være et skjema hvor besøkende blir bedt om å melde seg på et nyhetsbrev eller reklame.

Les kommentar: Spar meg for den jævla appen din

Google har lenge hatt en fornemmelse av at slike sprettoppvinduer virker mot sin hensikt. Det ble tatt opp under et foredrag på selskapets IO-utviklerkonferanse i fjor, hvor erfaringene pekte på at dette var et irritasjonsmoment for brukerne.

Men Google tar i liten grad beslutninger basert på erfaringer eller magefølelse. Helst ønsker de å foreta datadrevne valg.

Det er bakgrunnen for at de nå har valgt å droppe uvesenet.

I en fersk analyse avdekket de at 69 prosent eller nesten 7 av 10 forlater nettstedet for godt, dersom de blir møtt med såkalte «interstitials», fullskjerms annonser eller mellomlag før man kommer til nettstedets faktiske innhold.

Bare 9 prosent av de besøkende valgte å trykke på «last ned app»-knappen, men blant disse er det også en andel som allerede har lastet ned appen.

Konklusjonen ble som den måtte bli.

Nye retningslinjer

Google dropper fullskjerms sprettoppvinduer (eller splash screen, ukjært barn har mange navn) på mobilen, og oppmuntrer alle andre til å gjøre det samme.

- La oss fjerne friksjonen og sørge for at den mobile weben blir mer nyttig og brukbar, skriver Googles programvareingeniør David Morell i en kunngjøring.

Google har også lagt inn et nytt kapittel som gjenspeiler dette i sine retningslinjer for søkemotoroptimalisering for den mobile weben, den som forteller om hvilke vanlige tabber man bør unngå.

Riset bak speilet er at nettsteder som ikke følger opp kan få dårligere rangering i søkemotoren.

Du leste vel denne? Dette er prisen for å ignorere mobil

Enkle bannere som ikke overtar hele skjermen, som bruk av såkalt smart app banner-funksjon som mobile operativsystemer har innebygget, er ifølge Google ok. Det samme er HTML-baserte bannere eller grafikk, tilsvarende en liten annonse, som lenker til korrekt app-butikk for nedlasting.

Til toppen