Google har denne uken startet omleggingen av selskapet søketjenesten for smartmobil, som vil prioritere mobilvennlige websider i søkeresultatene. Omleggingen berører ikke søk som gjøres på pc-er eller nettbrett. (Foto: Google)

Mobilsøk

Googles «mobilgeddon» er i gang

Ingen bedrifter har råd til å ignorere dette skiftet, sier norsk ekspert.

Tirsdag denne uken startet Google omleggingen av søketjenesten slik at den, litt forenklet beskrevet, vil rangere mobiltilpassede websider høyere i søkeresultatene enn websider som ikke er tilpasset relativt små skjermer med berøringsfunksjonalitet.

Dette er blant de endringene Google har gjort i rangeringsalgoritmene som har fått størst oppmerksomhet, også fra Google selv.

Man må derfor gå ut fra at dette er en faktor som Google nå vil legge stor vekt på.

Bakgrunn: Nå må nettstedet gjøres mobilvennlig

Aldri for sent

Effekten av denne endringen vil ikke skje umiddelbart. Fordi det er mye data som skal endres på Googles side, regner selskapet med at endringen først vil være fullført om en ukes tid.

På denne siden har Google kommet en del spørsmål og svar i forbindelse med omleggingen. Blant annet forklares det at det aldri er for sent å gjøre websidene mobilvennlige.

Crawleren til Google vil registrere dette når den besøker nettstedet på nytt, men det er også mulig å fremskynde denne prosessen.

På siden er det også en rekke tips og råd om hva nettsteder som ennå ikke har forberedt seg på denne endringen, kan gjøre.

Les også: 13 tegn får Chrome til å krasje

Konsekvensene

Trond Lyngbø, SEO-sjef hos MediaCom, har nylig skrevet en kronikk om dette temaet hos Search Engine Land, som regnes som et ledende fagnettsted innen nettsøk.

Der skriver han at websider som ikke er mobiltilpasset ikke blir borte fra søket, men det blir vanskeligere å finne for mange brukere, noe som for bedrifter kan bety færre kunder og salg.

Trond Lyngbø er SEO-sjef hos MediaCom og fast spaltist hos Search Engine Land.
Trond Lyngbø er SEO-sjef hos MediaCom og fast spaltist hos Search Engine Land. Bilde: MediaCom

– Enten du skal kjøpe ny vaskemaskin eller du skal møte en forretningsforbindelse på en restaurant, bruker du Google for å lære mer – og det du finner vil påvirke inntrykket ditt, og hva som blir ditt neste steg, forteller Lyngbø til digi.no.

–  Søkemotorer som Google har blitt en integrert del kjøpsprosessen. Søkemotorer har endret måten kunder vurderer og kjøper på, og bedrifter som «forstår dette» kan tjene store penger. Mobilsøk har laget et paradigmeskifte. Når du søker etter sushi, vil Google forsøke å finne de beste stedene å spise sushi nær deg. Google vet hvor du er (GPS), og presenterer resultater fra din øyeblikkelige nærhet, sier Lyngbø.

Han mener at det ikke spiller noen rolle om man er en liten eller stor bedrift når mobilsøk, med sitt hyperlokale søkeresultat, endrer spillereglene.

Les også: Wifi-hack kan få enhver iPhone i nærheten til å krasje

Bare begynnelsen

– Mobilsøk handler om mye mer enn et mobilvennlig design. Jeg møter ofte ledere som tror at mobilsøk kun handler om å få nettstedet til å presenteres fint på de ulike enhetene. Selv om det har en betydning, er det kun et lite fragment av hva mobilsøk handler om. Kjøperne har gjort søkemotorer til en integrert del av sine liv, og bedrifter og økonomien har blitt dramatisk endret som følge av dette, sier Lyngbø.

Han mener det er viktig at ledere tar inn over seg at reglene har endret seg.

– Det er ingen bedrifter som har råd til å ignorere dette skiftet.

På spørsmål om hvor forberedt norske bedrifter er på dette, er ikke svaret fra Lyngbø spesielt oppløftende.

– Kompetansen om organisk søk, og ikke minst mobilsøk, er lav hos mange norske bedrifter. Jeg opplever at ledere i mange norske bedrifter har en lang vei å gå når det gjelder å utvikle seg og tilpasse seg de nye spillereglene. Dette holder tilbake salg og vekst, sier han.

Les også: Google lanserer eget mobilnettverk

Ikke bare Norge

TechCrunch testet tidligere denne måneden nettstedene til alle selskapene på Fortune 500-listen for å se om de ble ansett for å være mobilvennlige av Googles egen Mobilvennlig-test.

44 prosent av nettstedene strøk til testen, mens 4 prosent av testene ikke ga noe resultat – i mange tilfeller trolig fordi crawleren ble blokkert av nettstedet.

Det betyr at 52 prosent av USAs mest-omsettende, børsnoterte selskaper ikke har tilpasset nettstedet til den nye hverdagen. Ingen vil bli overrasket dersom andelen er enda høyere blant mindre selskaper.

TechCruch presenterer en oversikt over resultatene til de 20 største selskapene. Sju av disse strøk til eller blokkerte testen som ble gjort for minst halvannen uke siden.

Noen av dem kunne i teorien ha rullet ut nye og mobiltilpassede websider siden da, men resultatet hadde ikke endret seg da digi.no testet i går.

Vi har også testet de norske nettstedene til de ti største, norske selskapene.

Bare nettstedet til Hydro ble ansett som ikke mobilvennlig. Men testen ble blokkert av robot.txt-filen til Reitangruppen.

Les også:  Dette er Skandinavias sikreste datasenter

Til toppen