Websider som er lagd for å vises på en pc-skjerm fungerer ofte dårlig på mobile enheter. Dårligere plassering i søkeresultatene til Google vil snart bli en konsekvens for nettsteder som ikke har tatt hensyn til at mange bruker smartmobilen når de søker etter informasjon på nettet. (Foto: Google)

Google-søk

Nå må nettstedet gjøres mobilvennlig

Mobil-uvennlige websider kan forsvinne fra søkeresultatene hos Google.

Googles rangering av resultatene i selskapets søketjeneste er både kompleks og omstridt. Algoritmene som bestemmer resultatene baserer dette på mer enn 200 ulike signaler eller faktorer, inkludert PageRank. Andre faktorer som spiller en stor rolle er hvor brukeren befinner seg, og om innholdet er aktuelt og oppdatert.

Nytt signal

Den 21. april innfører Google et nytt signal i denne miksen, nemlig mobilvennligheten til nettstedene. I takt med at stadig mer av webbruken skjer med mobile enheter, utføres stadig flere søk hos Google og andre med slike enheter. Da er det en fordel for brukerne at websidene som foreslås av søketjenesten også er tilpasset mobilen enheter som betjenes med en relativt liten berøringsskjerm. Google varslet om denne endringen allerede i slutten av februar. Derfor er denne artikkelen er mest som en påminnelse å regne.

Det som kanskje er mest vesentlig for at en webside skal være mobilvennlig, er at den kan leses og brukes uten at brukeren må zoome inn eller ut. Tekstene må være store nok til at de faktisk kan leses, og lenker, knapper og andre interaktive elementer på sidene må være så store og så langt fra hverandre at det er vanskelig å bomme.

Google tilbyr her en enkel test som forteller om mobilvennligheten til nettsteder. Den peker også videre til ressurser som forteller om hvordan mobilvennligheten kan oppnås.

Tap av trafikk

Konsulentselskapet IIH Nordic skriver i et blogginnlegg at et resultat av endringen som Google nå skal gjennomføre, kan bety at søketreff som ikke er mobilvennlige, ikke vil bli vist når brukeren søker med en mobilenhet. Selskapet mener at lite mobilvennlige bedriftsnettsteder kan miste så mye som 25 prosent av trafikken på grunn av dette, fordi konkurrenter med mobilvennlige nettsted vil prioriteres i søketreffene til Google på mobile enheter. Samtidig er det slik at IIH Nordic tilbyr å gjøre nettsteder mobilvennlige.

Berører mange

Ifølge danske Version2 gjennomførte IIH Nordic tidligere i år en undersøkelse av de 300 største, danske nettstedene. Den viste at mer enn halvparten av dem ikke var optimalisert for mobile enheter. Danske Bank og DFDS Seaways var blant disse. En måned senere anses de to nettstedene fortsatt ikke som mobilvennlige av Google.

Det er liten grunn til å tro at tilstandene er noe bedre hos mange norske nettsteder. Et av de største norske nettstedene har brukt robots.txt-filen til å hindre at Googles crawlere går inn på mobilutgaven. Dette gjelder også mobilvennlighetstesten. Det er uklart hvilke konsekvenser dette vil få for nettstedet i søkeresultatene, men det er vanskelig å tenke seg at det vil ha en positiv effekt at nettstedet ikke lar seg teste. Det er også i strid med Googles anbefalinger om å behandle GoogleBot-Mobile som en hvilken som helst annen smartmobil.

 

Til toppen