BEDRIFTSTEKNOLOGI

H.265-kodeken blir dyr å bruke

MPEG LA-konkurrent krever andel av omsetningen til videotjenester.

H.265-teknologien er godt egnet for høyoppløst videoinnhold, ikke minst levert over internett. Men nyskapt forvirring rundt lisensieringen kan bremse utbredelsen.
H.265-teknologien er godt egnet for høyoppløst videoinnhold, ikke minst levert over internett. Men nyskapt forvirring rundt lisensieringen kan bremse utbredelsen. Bilde: Samsung, digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
27. juli 2015 - 12:04

Selv om videokodeken HEVC (High Efficiency Video Coding), også kjent som H.265, anses som betydelig mer effektiv enn konkurrerende videokomprimeringsteknologier, er det ikke gitt at teknologien kommer til å bli mye brukt. Årsaken er at lisensforholdene knyttet til HEVC er langt mer kompliserte enn for blant annet forgjengeren, H.264 (MPEG-4 AVC).

Aktører som ønsker å støtte H.264-teknologien, kan gjøre dette ved å betale royalties for patentene som berører H.264 til patentpoolen MPEG LA, i stedet for å betale royalties til hver enkelt patenteier.

Bakgrunn: Trøbbel for H.265-lisensieringen 

Ny aktør

Men MPEG LA har ikke lykkes i å samle alle som eier patenter som berører H.265. I stedet har en konkurrerende patentpool, HEVC Advance, fått med flere patenteiere. Nøyaktig hvem, er fortsatt ikke offentliggjort, men selskapet har tidligere nevnt GE, Technicolor, Dolby, Philips og Mitsubishi Electric som sannsynlige kandidater.

Dette betyr at de som ønsker å levere produkter med støtte for HEVC/H.265, må betale royalties til både MPEG LA og HEVC Advance.

Hadde dette vært den eneste forskjellen, hadde det nok vært overkommelig for de fleste. Men lisensbetingelsene til de to gruppene er svært forskjellige.

Les også: Patentforvirring rundt H.265-teknologien 

Mer uoversiktlig

MPEG LA krever bare HEVC-royalties fra leverandører som leverer mer enn 100 000 enheter i året. For hver enhet etter de første 100 000 kreves det 0,20 dollar, men maksimalt 25 millioner dollar i året. Det kreves ikke royalties fra innholdsleverandører.

Først i forrige uke ble det kjent hva HEVC Advance vil kreve. Beløpet per enhet med HEVC-kodek er satt til minimum 0,50 dollar for enheter beregnet for modne markeder, inkludert Europa, Japan og Nord-Amerika. Prisene er noe lavere for produkter som selges i utviklingsland.

Prisene er lavest for mobile enheter og høyest for tv-er med UHD 4K-støtte. Å tilby en nettleser med HEVC-støtte til brukere i i-land vil koste minimum 0,65 dollar per eksemplar.

H.265 standardisert: Vedtok svært effektiv videostandard 

Også for selve innholdet

Dette betyr betydelig større lisensutgifter for leverandørene av produkter med HEVC-støtte enn det MPEG LA krever alene. Men HEVC Advance nøyer seg ikke med dette.

For selskapet vil også kreve royalties av innholdsleverandører som distribuerer videoer kodet med HEVC. Dette dreier seg ikke om et fast beløp, men i stedet 0,5 prosent av den delen av leverandørens omsetning som kan tilskrives videotjenester som benytter HEVC.

Konkurrent: Tester ny videocodec i Chrome 

Kritisk

Day Rayburn, analytiker ved Frost & Sullivan, skriver i sin StreamingMedia-blogg at lisensordningen også har tilbakevirkende kraft, slik at leverandører og tjenester som allerede har tatt i bruk HEVC, vil måtte betale royalties også for denne bruken.

Ifølge Rayburn vil royaltykravene fra HEVC Advance trolig bety at tjenester som Facebook og Netflix vil måtte betale mer enn 100 millioner dollar i året i royalties til HEVC Advance, dersom de tar i bruk HEVC.

Rayburn skriver videre at lisensordningen også vil kreve at innholdsleverandørene i større grad henter inn data om hvilke kodeker som innholdet faktisk leveres med. Det meste av innholdet leveres ikke av leverandørene direkte, men via tredjeparts CDN-tjenester (Content Delivery Network).

Også dette vil ifølge Rayburn føre til økte kostnader.

Spørsmålet er om de økte utgiftene for HEVC blir større enn gevinsten. HEVC/H.265-basert innhold skal kunne leveres med samme oppløsning og kvalitet som H.264-basert innhold med bare halvparten så høye krav til båndbredde. Det kan bety betydelig reduserte nettverksutgifter for innholdsleverandørene.

En konsekvens av kunngjøringen til HEVC Advance er at Oculus dropper å kode VR-videoer med HEVC/H.265. Det kunngjorde teknologidirektør John Carmack i forrige uke.

Les også: Halvvert datamengde med nytt videoformat 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.